Dere har fått øynene opp for hva inbound marketing kan gjøre. Entusiasmen er høy og dere vil komme i gang så raskt som mulig. Dere trenger en partner. Men hvem vil være best egnet til å hjelpe dere i gang?
Det vil åpenbart være utfordrende å komme i gang uten hjelp og erfaring. Lære gjennom å prøve og feile vil være ressurskrevende og det vil ta lengre tid før en ser resultat av satsningen.
Den perfekte leverandøren er en partner som kan bistå med det tekniske oppsettet, hjelpe med strategien og få dere raskt i gang med innholdsproduksjon og automasjon.
Målet er etterhvert å kunne bli så selvdreven som mulig samtidig som deres begrensede kapasitet tilsier at dere trenger å ha noen i ryggen.
Hva slags leverandører tilbyr inbound marketing?
Et raskt Google-søk viser at det er mange forskjellige selskap som tilbyr sine tjenester, og variasjonen av type leverandører er stor. Det er spesialiserte byråer som kun jobber med inbound marketing, det er konsulent- og rådgivningsselskap, webbyråer, digitalbyråer, IT-selskap, PR-selskap, det er byråer dere ikke ante fantes og det er reklamebyråer..
Noen selskap har lang erfaring og gode referanser, mens andre ønsker å fremstå som inbound-leverandører uten å ha levert en eneste løsning. Etter å ha skilt klinten fra hveten sitter du kanskje igjen med 3-5 mulige leverandører. Alle har gode referanser og fremstår som profesjonelle. Hvem skal du så velge?
For det første, har du gjort god research, så er jeg ganske sikker på at alle på lista di er godt rustet og kan sørge for at du kommer i gang. Og er det kun hjelp i en oppstart du er ute etter så kan du nesten ikke velge feil. Da handler det mest om hvilken leverandør du føler deg trygg på og hvor kjemien stemmer best.
Ser du for deg en leverandør som kan hjelpe deg over tid så blir valget straks litt vanskeligere. Det er først da de store forskjellene på leverandørene begynner å bli tydelige.
Reklamebyråets sterke sider
Så her er 10 gode grunner til å velge et reklamebyrå som din langsiktige partner på inbound marketing:
- Hos et fullservice reklamebyrå får du alt du trenger på ett sted. Du trenger ikke flere leverandører for å dekke dine behov for reklame og markedsføring.
- I et reklamebyrå vil du møte profesjonelle kommunikatører. De har lang erfaring med å legge markedsstrategier, utvikle merkevarer og jobbe med konseptutvikling. De vil være like proffe når inbound strategien skal settes.
- Med et reklamebyrå vil din inbound satsning og øvrige markedsaktiviteter spille sammen og ikke konkurrere med hverandre om markedsbudsjettet og oppmerksomheten.
- Fullservice reklamebyråer sitter med kreatører, tekstforfattere, designere og performance ressurser som er vant med å jobbe i team med sine kunder.
- Reklamebyrået kan bidra til å posisjonere din bedrift og bygge din merkevare slik at du får kommunisert dine unike styrker i markedet.
- Et reklamebyrå kan utvikle konsept og kampanjer som gjør at dere når ut til nye målgrupper eller står frem i markedet fremfor deres konkurrenter.
- Reklamebyråer er allsidige og har lang erfaring med strategi- og kampanjeutvikling for forskjellige kanaler.
- Legger til det lille ekstra som skreddersyr inbound strategien til din bedrift, og utvikler en unik historiefortelling som fremhever bedriftens sterke sider. På den måten unngår du å gå i mal-fella og gjøre det samme som alle andre som jobber etter inbound metodikken.
- Et reklamebyrå jobber også med oppmerksomhet og kundetilfang i ikke digitale kanaler og vil kombinere inbound leadsgenerering med for eksempel messer, utendørskampanjer, kino og andre steder hvor din bedrift møter målgruppene.
- Digital og datadrevet markedsføring blir enda mer effektfull med kreativitet. I et reklamebyrå jobber datanerder og kreatører sammen for å skape de beste resultatene.
Da har vi gitt deg noen gode grunner til å velge rett når dere vil ha en langsiktig partner som hjelper dere å vokse.
Lykke til med valg av riktig partner på inbound marketing!