Vi ser ofte nettsider som har godt innhold og som tiltrekker seg trafikk. Selv om disse sidene tilsynelatende fungerer godt så gir de lite tilbake i form av nye kontakter eller handel.
1. Legg inn Call-To-Action i innholdet ditt
Det som mangler er en oppfordring til den besøkende om å undersøke videre hva du kan by på. Det kan være i form av å lese en relatert artikkel, laste ned noe som omhandler samme tema, følge deg i sosiale medier eller ta kontakt.
Ved å legge inn Call-To-Action (CTA) i innholdet ditt får du raskt utnyttet potensiale som ligger i at noen har funnet nettsiden din og er interessert i det du tilbyr.

2. Sett opp internlenking på nettsiden
En internlenke kobler sammen en side på et nettsted med en annen side på det samme nettstedet.
Du bør lenke internt fra innholdet ditt til annet innhold på nettsiden din. Det har to funksjoner:
- Gjør det enklere for Google å forstå hva siden handler om og gi siden din mer synlighet
- Den besøkende kan enkelt navigere seg videre til annet innhold
Hvor mange internlenker du kan sette opp avhenger av hvor mye innhold du har på nettsiden din. Du bør ha fokus på å lage så mye høykvalitetsinnhold som mulig slik at du kan sette opp mange lenker.
Ord og uttrykk som er spesifikke for bransjen egner seg godt til internlenking.
Det ordet eller uttrykket du velger å bruke til å lenke (anchor text) bør være det samme som det det lenker til. Ikke bruk "klikk her" som anchor text.
NB! Du bør ikke overdrive ved å lenke opp det samme ordet mange ganger. Det kan oppfattes negativt av Google.
%20is%20a%20bridge%20over%20the%20Rio%20Negro%20with%203595%20meters%20of%20length%20that%20links%20the%20cities%20of%20Manaus%20and%20Iranduba.%20It%20was%20opened%20on%20Oct%2024,%202011.jpeg)
3. Justér skriftstørrelsen
Vi lever i en mobil verden. For mange av våre kunder så er andelen besøk fra mobil helt opp mot 75%. Det varierer fra bransje til bransje, men det er uansett svært viktig å ha innholdet sitt tilgjengelig for mobil.
En responsiv nettside er en selvfølge i dag, men likevel kan det i mange tilfelle være nødvendig å justere skriftstørrelsen/fontstørrelse slik at det blir lesbart på en mobil enhet.
Vi anbefaler minimum størrelse 16, men mange mener 18 er optimalt.
Husk å alltid teste hvordan nettsiden din ser ut og virker fra mobilen din!
Hva nå?
Hvis du har mange sider er det fornuftig å prioritere i hvilken rekkefølge du skal begynne. I analysesystemet ditt (Google Analytics e.l.) kan du ta ut en rapport som viser de sidene med mest besøk og høy BR (fluktrate).
Under ser du en video som viser hvordan vi får frem den aktuelle rapporten i Google Analytics.