Jeg vet ikke hvor mange steder jeg har registrert min interesse for en tjeneste eller produkt på internett, men sannsynligvis har jeg lagt igjen e-postadressen min hos flere hundre ulike aktører. Det disse har til felles er at de på et eller annet tidspunkt har servert meg en treffende og god CTA som hjalp meg å ta en beslutning.
Hva er en CTA?
Begrepet CTA eller «call to action» brukes daglig i den norske bransjesjargongen, men hva betyr det egentlig? En CTA er enten en tekst, et bilde eller en knapp som lenker direkte til en landingsside hvor man finner et tilbud. De fleste store salg innledes i dag med digital kommunikasjon, og derfor er CTA viktigere enn noen gang for et vellykket nettsted. I dette innlegget har vi funnet noen eksempler på aktører som vi mener har gjort en god jobb med CTA.
1. Norwegian Reward
Norwegian er en aktør som har skjønt verdien av CTA-er. Fordelsprogrammet ønsker både å rekruttere nye medlemmer og å oppmuntre eksisterende medlemmer til å benytte seg av partnernes tilbud for å bli mer engasjerte i programmet. Dette ser vi tydelig på nettsidene deres, som er fulle av smarte CTA-er som benytter seg av de fleste triksene i boka.
«Tjen flere tusen CashPoints», høres ikke det bra ut? Forsiden har CTA-er for både nye og eksisterende medlemmer.
Norwegian Reward har tydelige CTA-knapper som lenker mellom sidene på nettstedet deres. I bloggen kan man eksempelvis lese et innlegg med tips til å spare strøm. Det siste tipset er «Bestill Reisestrøm» – en smart måte å minne leseren på gevinsten ved å velge en NR-partner som tjenesteleverandør.

Klikker du deg videre til tilbudssiden fra NorgesEnergi kan vi se hvordan de bruker CTA-knappen til å fortelle hvor kort tid det tar å bytte strømleverandør – og samtidig tjene en haug med bonuspoeng.

2. Sonans
I vår Ebok «De 30 beste tipsene for å skaffe flere leads» viste vi til noen konkrete grep for å sikre CTA-er som konverterer. Et av dem var å plassere CTA-knappene på riktig sted, der øyet kan se dem. Dine viktigste CTA-er bør plasseres «above the fold», der de er synlige uten at man trenger å scrolle. Her er et godt eksempel fra Sonans som har gjort det helt etter boka både på mobil- og desktop-versjonen.
Som vi ser er det på desktop-varianten hele tre CTA-er: «Bestill Rådgivning» i høyre hjørne, «Bestill fag som privatist» og «Book gratis rådgivning» som er plassert sentralt på siden.
De to sistnevnte går igjen på mobilsiden.
3. Fokus Kvinner
Vår egen kunde Fokus Kvinner gjør et viktig arbeid med å styrke kvinners rettigheter og muligheter. For å få til dette er de avhengige av bidrag og gode CTA-er som sikrer at bidragene fortsetter å komme inn.
Som vi kan se på både mobil- og desktop-versjonen er knappen «Støtt oss» strategisk plassert i midten på toppen av siden, med en farge som stemmer med logoen og står i kontrast til hovedbildet. På desktop-varianten har man fått plass til enda en god CTA: «Ja, jeg vil bidra».

4. Visma
Hvem vil vel ikke sette regnskapet på autopilot? Visma er flinke med sine CTA-er. Her tilbys det gratis testing av programvaren, tydelig fremstilt med kontrastfarger og gode plasseringer.

5. Hubspot
Selvfølgelig må Hubspot få en plass på en slik liste. Nettsidene og blogginnleggene til inbound marketing-giganten (og vår samarbeidspartner) er fulle av gode eksempler på CTA-er. Etter å ha lest et blogginlegg og bestemt meg for å klikke meg ut dukker denne CTA-boksen opp. Når 48 000 andre mennesker har sagt ja burde vel jeg også gjøre det?

Eller hva med eksempel nummer to? Slagkraftig overskrift, ikke sant? Hvis jeg ikke er overbevist om å «get started» vil jeg i alle fall se videoen.
Lurt og effektivt!
Her kan du lese mer om Inbound marketing