Etter mange år troner fortsatt HubSpot høyt på listen over populære CRM, men allikevel velger firmaer fortsatt tunge, komplekse systemer som ofte har alt de ikke trenger. Er du litt misfornøyd med dagens CRM eller kanskje din bedrift er på leting etter et nytt? Ta en titt på disse 5 grunnene til at HubSpot muligens kan være verdens beste CRM, for deg.
1. Hold kontroll på kunder og leads i et fantastisk bra CRM
HubSpot har et fantastisk CRM som er basen for alle verktøyene og aktivitetene dine, alt samlet i et og samme system. Både markedsføring og salg drar nytte av gode muligheter i et CRM, og noen av de viktigste funksjonene er:
- All aktivitet logges på de enkelte kunden og er tilgjengelig for alle brukere. Alt av mail, oppgaver, telefonsamtaler, huskelister, tilbud logges i systemet.
- Kontakter og firmaer oppdateres automatisk basert på tilgjengelige online data.
- Du vil ha full kontroll på all kommunikasjon med dine kunder og prospects.
- Du kan tilpasse egne felt på kontaktkortene slik at de er skreddersydd til din bedrift og dine behov.
- Du segmenterer lett kontaktene dine slik du selv ønsker og oppretter lister etter behov.
- Du har god kontroll og verdifull innsikt i kunde kommunikasjon og tilbud. Da blir enkelt for andre i bedriften å overta dialogene når ansatte slutter.
2. Gode rapporteringsverktøy og tilpassede dashboards
I HubSpot får du en rekke standard rapporter som gir deg all den informasjonen du behøver for å få innsikt og status. I tillegg kan du tilpasse og lage egne rapporter basert på data og sammenhenger som er viktig for nettopp deg.
Du kan opprette dashboard som henter data fra både standard rapporter og dine egne rapporter. Disse dashboard'ene kan du tilpasse de ulike brukerene i bedriften. Lag egne dashboard for marked, salg, ledelse, service og tilsvarende. Du kan også sette opp rapportering som sendes automatisk til aktuelle personer på faste tidspunkt.
3. Kundene kommer til deg
Med inbound metodikken og HubSpots CRM kan du generere og påvirke leads over lengre perioder. Du jobber strategisk med hele kundereisen fra oppmerksomhet til sluttført salg. Rett i HubSpot.
Du analyser virkemidlene dine i alle faser av kjøpsreisen og ser hvor du skal fokusere for å få best mulig effekt. Med metodisk arbeide og kontinuerlige forbedringstiltak vil du oppleve at HubSpot blir ditt beste verktøy for å få en jevn tilstrømning av leads som over tid blir betalende kunder.
Ikke noe er viktigere for selgere enn å snakke med potensielle kunder som er reelt interessert og har behov for det du tilbyr. Med leadsoppfølging i HubSpot sørger du for å identifisere disse og samtidig skille ut de som ikke er potensielle kunder. Det gir selgerne dine en helt annen hverdag enn å jobbe med cold-calling og møtebooking.
Les om hvorfor inbound er rett måte å jobbe på for ditt firma her.
4. HubSpot app for mobil
Det virker kanskje selvfølgelig, men er du en selger som alltid er «på», hele tiden. Da må du ha tilgang til CRM systemet ditt, alltid, enkelt, rett i lomma. Du vet aldri når neste salg kommer. Eller foresten, med HubSpot og inbound kan du nesten forutse hva som er å forvente.
HubSpot sin mobilapp støtter både iOS og Android. På den måten kan du ta med deg HubSpot CRM på veien. Appen gir deg tilgang til viktig informasjon selv når du ikke er på kontoret.
Du kan slå opp kontaktinfo, fortsette kundedialogen og følg med på hva som skjer med markedsaktivitetene dine. Du kan også ta bilde av visittkort og legge informasjonen automatisk inn i CRM'et, ganske enkelt og greit.
5. Markedsføring og salg hånd i hånd
I mange bedrifter jobber salg og markedsavdeling i forskjellige avdelinger og med ulike verktøy. Det er en kjent sak at selgerne ikke alltid vet hva markedsavdelingen driver med og vice versa.
Salgsavdelingen måles på antall telefoner, møter og salg. Markedsavdelingen på synlighet, oppmerksomhet og posisjon.
Men, med HubSpot vil salg og marked kunne benytte det samme systemet, og resultatene av markedsaktivitetene kan spores helt frem til salget. Dette knytter salg og marked sammen om et felles mål og gir mulighet for målretting av aktiviteter basert på innsikt i alle ledd av prosessen.
For deg som er bedriftsleder, markeds eller salgssjef er dette musikk i dine ører. Et system som snakker med alle på tvers av avdelinger.