Hei du!
Du der! Rett foran meg! Ser du meg ikke?
Jeg prøver å vise en plakat til en fyr som kommer forbi. Det virker ikke som om han ser meg.
Jeg finner flere plakater og setter dem frem overalt. Han bare går rett gjennom uten å ense noenting. Er han blind
Ja, på en måte.
Jeg vet hvem du er
Jeg vet ikke hva han heter, men jeg vet ganske mye om han. Han er 35-40 år gammel, bor i Oslo, er i et forhold og har en drøss forskjellige interesser. Blant annet er han en ivrig friluftsmann og jeg vet at han var innom fjellsport.no for noen dager siden og kikket på noen støvler. Det er disse støvlene jeg forsøker å vise han på plakatene.
Det jeg ikke visste var at han har skrudd på annonseblokkering. Han er blind for annonsene mine.
Se her!
Tidligere så har jeg kunnet vise han plakatene mine omtrent hvor en han har vært på nett. Håpet mitt er at han til slutt bestemmer seg for å kjøpe det jeg viser han. Det er ikke alltid jeg får med meg at han gjør et kjøp og da fortsetter jeg å vise han plakatene. Kanskje litt irriterende? Når jeg tenker etter - kanskje han også blir irritert når jeg ikke helt vet hva jeg skal vise han, men noe må jeg jo vise han så da blir det kanskje noe som er irrelevant og uinteressant.
Annonseblokkering har eksistert lenge, men har til nå vært mest brukt av små grupper. Etter at Apple åpnet for blokkering i siste versjon av iOS har bruken økt. Jeg har for første gang prøvd det selv i dag. Jeg opplever at websidene jeg besøker laster mye raskere, annonsene er borte og leseropplevelsen blir bedre.
Hvem betaler?
Det virker jo herlig å bruke nettet uten forstyrrende reklame eller å tenke på at noen sporer dine bevegelser. Et problem oppstår imidlertid: Hvem skal betale? Hvordan skal for eksempel avisene tjene penger? Mediehusene sliter allerede med å finne en god forretningsmodell. Med økende bruk av annonseblokkering faller en viktig inntektskilde vekk. Skal leserne betale?
Jeg betaler allerede for diverse streamingtjenester av musikk og film, og kan godt tenke meg å betale noe for å lese kvalitetsinnhold, men neppe mer enn 100 kr i måneden. Jeg er daglig innom flere nyhetstjenester, både av generell art (db.no, ap.no, dn.no), bransjenytt (adweek.com, kampanje.com), sosiale medier (facebook.com, linkedin.com) og andre interesser (theverge.com, techcrunch.com, macworld.com). Det blir ikke mange kronene på hver om disse skal dele på en hundrelapp i måneden.
Kan det ligge til rette for en Spotify for nettsteder? En abonnementstjeneste hvor man får tilgang til premium innhold fra kvalitetsmedier uten annonser mot at man betaler? Jeg vet det finnes alternativer for magasiner, men har ikke funnet noe for daglige oppdaterte nyheter.
Hvordan nå publikum?
Uansett hvordan utviklingen blir så må annonsørene finne en ny måte å nå ut med sitt budskap. Vil vi se en økning i snikreklamer forkledd som nyheter?
Eller er det en mulighet å be om aksept fra publikum? Personlig kan jeg fint akseptere å se reklame så lenge den er relevant og nyttig for meg. Hvis for eksempel fjellsport.no spør meg om de kan vise meg reklame vil jeg godta fordi jeg er interessert i det de tilbyr, endetarmundersøkelse i Fredrikstad (som jeg fikk tilbud om på Facebook i dag) er derimot ikke så interessant.
Mange spørsmål og det eneste som vel er sikkert er at vi vil se store endringer i tiden fremover.