Mange ønsker banktjenester levert av Silicon Valley. Hva skjer med UX når input går fra tastatur til stemme?
Store forandringer er ventet innen bank og forsikring fremover. Når finansielle tjenester tilpasses ny teknologi (fintech) oppstår nye muligheter. Bruken av kunstig intelligens (Artificial Intelligence) vil kunne avlaste mange av de manuelle prosessene som finnes i dag. En undersøkelse utført av Accenture viser at rundt 50% er villige til å flytte kontoen sin til en bank som kan tilby rådgivning utført av en bot som benytter AI. Mange uttrykker også ønske om å få levert banktjenester av gigantene i Silicon Valley som Facebook og Google. Mer om dette i Fortune.
Hva skjer med utforming av brukervennlighet når vi går fra å kommunisere via tastaturet og musen til stemmebruk? Til nå har det vært viktig å gjøre brukeropplevelsen så friksjonsfri som mulig, men det er mye som tyder på at det samme ikke gjelder for våre nye stemmestyrte enheter. Les denne interessante artikkelen hos fastcodesign.
Når det gjelder tradisjonell brukervennlighet ble jeg gledelig overrasket da basketball til poden skulle kjøpes inn. Han hadde selv funnet frem til den han ville ha hos Sportamore. Jeg fulgte linken og fikk en svært positiv kjøpsopplevelse med et minimum antall klikk, fraktfritt og levert i nærbutikken dagen etter. Bravo!