Er det egentlig noen som klikker på bannerannonser?

Du blir eksponert for tusenvis av annonser hver dag . Finn ut hvordan bannerannonser og betal-pr-klikk annonser fungerer, og hvordan vi måler dem.

Spørsmålet i tittelen får jeg når jeg snakker om annonsering på facebook og nettsider. For å besvare det, har jeg fått lov til å dele noen tall med dere. Bli med "bak forhenget" på en annonsekampanje som går på Finn.no og Facebook.com.


Om kampanjen

Vi har i løpet av den siste måneden hatt en kampanje for et eiendomsprosjekt. Marketing mix'en inkluderer bannere på Finn.no og facebook annonser. Her er hvordan annonsene ser ut. De  har skiftet litt i forhold til fasene i prosjektet, men disse er representative:

annonsemateriell-fasit-lrenskog



Målretting

Annonsering digitalt gir oss mulighet for god målretting av annonsene. Vi slipper å bruke penger på de som ikke er i direkte nedslagsfelt for det vi selger. I praksis betyr det at vi med relativt begrensede midler kan plassere budskapet vårt foran mange relevante mottagere.

Finn.no bannerannonsene vises til de som går inn på siden nye boliger i Akershuspå Finn.no. Siden det er akkurat det vi selger, er disse bannerene veldig målrettede.

Facebook annonsene målrettes på en litt annen måte. Her velger man ut fra en liste over hva facebook vet om brukerne sine (den listen er skummelt lang, men det kan vi ta i en annen post). Vi valgte: Innbyggere i 2mils omegn av Oslo og Lørenskog, som er mellom 24-35 år.

Landingsside er den samme på alle annonser; forsiden til Fasitlørenskog.no. Kampanjene har gått i tidsrommet 29.09.2014 - 19.10.2014


Resultater

Effektiviteten til nettannonser måles i konverteringrate eller ClickThroughRate (heretter: CTR). Det er et tall på hvor mange prosent av de som ble vist annonsen, som klikket på den. CTR gjør det enkelt å sammeligne kampanjer med ulikt antall visninger opp mot hverandre.

Finn.no opplyser at en normalt god CTR er 0,05 - 0,07%.

Finn.no
Visninger: 266 555
Klikk: 242
CTR: 0,09%

Facebook
Visninger: 199 581
Klikk: 3538
CTR: 1,77%

Tallene over er tatt rett fra rapportene som henholdsvis Finn.no og Facebook leverer.  Som du ser er det rått parti i favør Facebook til hvem som leverer flest klikk! Jeg kan dessverre ikke vise kampanjeprisene her, men kan si såpass at Finn kampanjen koster mer enn Facebook kampanjen.

Kvalitet pr. klikk

Men hva sier resultatene egentlig? Det kan jo være at de som klikker på Finn.no banneret er mye nærmere å kjøpe seg leilighet enn de som kommer inn via Facebook? På den måten kan det hende at 242 besøk er mer verdt enn 3538.\

For å få en bedre forståelse av kvaliteten og intensjonen til de besøkende har vi satt opp en måling på landingssiden vår. Den sjekker først hvor den besøkende kommer fra. Så sjekker den hva den besøkende klikker på. Til sist melder den i fra når noen viser ekstra kjøpsintensjon ved å klikke på en av disse knappene:

kontaktoss-knapper-fasit-lrenskog


Her er statistikk som måler kun besøkende som kommer fra Facebook kampanjen og Finn.no kampanjen. Tallene er fra perioden 13.10 - 19.10.2014

 Opprinnelse besøk sider pr besøk tid på nettsted CTR
Kontakt oss
CTR%
Kontakt oss
Facebook.com 750 2,94 0:00:59 54 7,20 %
Finn.no 19 4,68 0:03:47 2 10,53 %

 

Som du kan se av tallene, så leverer facebook en massiv mengde besøk inn til siden i forhold til Finn. Akkurat slik vi så i rapportene fra hver enkelt. Hypotesen vår om at de som kommer fra facebook har lavere verdi, stemmer til en viss grad. Konverteringsraten inn til kontakt oss er på 7,2% fra Facebook kontra 10,53% på besøkende som kommer fra Finn. Men det oppveies så til de grader av mengden besøk.

Et lite forbehold til tallene, siden utvalget som kommer fra Finn er såpass lite kan aktiviteten til enkeltpersoner potensielt ha utslag den ene eller andre veien.

Trafikken og konverteringsraten Facebook leverer er imponerende!


Verdi på visninger

Visninger uten klikk har også en potensiell verdi. Eksponering av merkevare og logo hos målgruppen kan i noen kampanjer være viktig. I denne kampanjen har vi fokusert mest på CTR. Konvertering fra annonsen til nettside. Konvertering fra nettside til kontakt. Et nybyggprosjekt som dette skal selges i en begrenset periode. Vi retter annonsepengene mot å nå flest mulig mennesker som har lyst til å kjøpe en av leilighetene vi bygger. Merkevaren Fasit Lørenskog vil ikke ha stor verdi etter at prosjektet er ferdigstilt. Hadde det vært en merkevarebyggende kampanje for Kruse Smith som utbygger ville fokuset vært annerledes.

Fasit er at i hvert fall 3780 mennesker klikker på annonser!  Har du spørsmål eller lurer på hvor mye en slik kampanje koster, ikke nøl med å ta kontakt.

Opprettet 15.08.2018, oppdatert 25.02.2020

Bilde av Martin Willanger
Martin Willanger
Rådgiver
3 ting du må ha med i neste års markedsplan

For mange markedssjefer er det nå tiden for å legge opp neste års markedsplan, gjerne med et tilhørende budsjett. Pengesekken er sjelden uendelig og for mange er det markedsavdelingen som får forsyne...

Les mer
Ordlisten - en markedsførers beste venn

Ordlister gir næring til læring, også når det gjelder markedsføring. Vi gir deg derfor en kortversjon av dagens mest brukte uttrykk i markedsføring. Barnebok lærdom for noen, opplysningstid for...

Les mer