Den pulserende kjernen i «content marketing» er nettsiden din. Det er her all informasjon fra bedriften til omverdenen er samlet.
Kjernen i content marketing
Den pulserende kjernen i content marketing er nettsiden din. Det er her all informasjon fra bedriften til omverdenen er samlet. Alt er her - dette er kilden, og det er herfra du kan formidle dine budskap gjennom artikler, blogg-poster, videoer, infographics, white-papers osv. til din kjernemålgruppe først og fremst. Content marketing er en av nåtidens beste muligheter til merkevarebygging. Noen bruker også den norske oversettelsen - innholdsmarkedsføring, men i denne artikkelen velger jeg å bruke content marketing.
Sosiale medier vs. "content marketing"
Sosiale medier som Facebook, Twitter og Google+ er viktige bidragsytere i en content marketing-strategi, men deres rolle i denne sammenhengen er å være innkastere til nettsiden din - som en egen reklamekanal. Sosiale medier brukes som oftest til to formål:
1) Styrke merkekjennskap ved å skape aktivitet (spill, quiz ol.) og diskusjon rundt merket, og
2) Styrke kundelojalitet ved å ha åpne diskusjoner med kundene og svare på spørsmål kundene har på hjertet. Som en kontrast til dette brukes «content marketing» i større grad til å skape etterspørsel for det du tilbyr gjennom å bygge relasjoner med målgruppen. Å ha god kvalitet på det du skaper av innhold på nettsiden gjør at flere oppdager deg og vil være en del av din verden (merkevaren). Nå kan du utvikle relasjoner med dem, ta vare på dem og lede dem til kjøp via ulike aktiviteter og konverteringer. Content marketing handler om å være din egen «publisher».
Content marketing vs tradisjonell marketing
Content marketing handler i hovedsak om å møte behovene til din kjernemålgruppe. Foreløpig er det få som har gått helt inn for å jobbe strategisk med «content marketing». De aller fleste har begynt å oppdage hvordan sosiale medier virker og bruker «mye» (fordi det er uvant) ressureser på dette. I dag og fremover vil de beste og mest innovative i sterkere grad vie mer ressurser til content marketing, og sosiale medier-arbeid. Det store spørsmålet på styrerommene rundt omkring er: Hvor mye kan vi redusere andre «vanlige» markedsaktiviteter med når vi øker innsatsen i «content marketing»- og sosiale-medier-arbeid. Det hadde vært flott å vite, og etterhvert vil vi få informasjon nok til å kunne ha en bedre formening om det. Digitale strategier som content marketing og sosiale medier har den egenskapen at alt kan måles.