Drøyt 3 av 10 julegaver som nordmenn hittil har handlet i år, er kjøpt på internett - skrev Kampanje 28. november og baserte seg på en undersøkelse utarbeidet av PostNord.
Da viste tallene at norske forbrukere hadde netthandlet julegaver for til sammen 1,4 milliarder kroner så langt. Prognosen tilsier at vi vil handle julegaver på nett for nærmere 4,8 milliarder kroner i år.
Så langt i nettjulehandelen viste undersøkelsen at 29 prosent hadde gavehandlet klær eller sko (på nett), 34 prosent hadde kjøpt medieprodukter (som bøker, dvd, cd, dataspill) og 19 prosent hadde kjøpt hjemmeelektronikk. 11 prosent kjøpte interiør eller møbler, mens 9 prosent kjøpt kosmetikk, hud- og hårpleie. Vi får se den endelige prosentfordelingen når støvet har lagt seg etter årets julehandel men hovedtrekkene vil nok ikke bli så mye annerledes.
Det er søndag morgen 21. desember og jeg sitter med mac´en på fanget, nylaget kaffe i koppen, og oppdaterer meg på nyhetsbildet. Gårsdagen ble benyttet til den siste julegavehandlingen og beina verker fortsatt etter 6 timers økten på diverse kjøpesenter.

Tankene går til familiens egen julegavehandling og jeg gjør en rask analyse på vårt handlemønster så langt.
På nett har vi i år julegavehandlet kalendere med egne bilder samt julekort. Vi har handlet spill til Playstation, elektroniske gadgets, et utvalg leker, tilbehør til PC`er, tilbehør til mobiltelefoner og tablets, gavekort og.. og.. nei, det var visst ikke noe mer.
Resten ble handlet i fysiske butikker. Dette omfatter vin fra Vinmonopolet, flere leker fra diverse lekebutikker, en ekstra TV til hjemmet fra Elkjøp, hodetelefoner fra Spaceworld, tegneserier og bøker fra nisjebutikker, smoothie-maskiner fra Til Bords, designbrødbokser fra Kitch`n. Treningsklær fra G-Sport og mye mer. Det må nevnes at vi er en familie på 7 med en bråte kusiner, fettere, onkler, tanter og besteforeldre så det er mange gaver som skal handles :)
Men hvorfor ble det ikke til at vi handlet mer av julegavene på nettet? Jeg som har jobbet med netthandel og markedsføring på nett siden 90- tallet!? Av alle burde jo nettopp jeg ha brukt det fantastiske internettet til absolutt all julehandel! Vel, forklaringen er ganske enkel - fremdeles er netthandelen på et tidlig stadie i utviklingen og vi har ikke klart å lage løsninger som tilfredsstiller våre sansebehov. Fremdeles er det mange varer som vi har behov for å vurdere ved å ta på de, lukte, smake, se og få en sannselig bekreftelse for å ha valgt riktig.
Leveringstid er en annen utfordring for nettbutikkene. Mange av oss er ikke så organisert at vi har klart for oss hva vi skal gi til alle 2 til 4 uker for jul. Vi handler helt frem til butikkene stenger for julen og det handlemønsteret er det ingen nettbutikker som foreløpig kan tilpasse seg.
Vi skal heller ikke glemme verdien av den lokale fysiske butikken hvor du blir gjenkjent av betjeningen og god kundeservice er en selvfølge. Her får du personlig oppfølging og du blir alltid behandlet med respekt. Det er aldri noe problem å bytte en vare, fremme en reklamasjon eller få bestilt varer de ikke har i hyllene men som de alikevel kan skaffe. Hvilken nettbutikk kan konkurrere med det!?
I dag er det alikevel mange varer vi etterhvert foretrekker å handle på nett. Dette er typisk varer som lar seg laste ned eller streame. Det kan være filmer, musikk bøker eller spill. For eget bruk er jo dette helt fantastisk enkelt og tilgjengelig, men som gaver byr det på utfordringer. Skal du for eksempel gi bort en ebok må du kjenne til hva slags enhet mottakeren skal kunne lese denne på, og da digitale mediene ofte er forbundet med kopisperrer og delingsbegrensinger er det ikke bare enkelt for mottaker å få lastet e-boken ned til egne kontoer. Og hvordan i all verden bytter du en ebok som du har fått i gave!? Det er med andre ord mange praktiske grunner til at det fysiske bok-, film- og musikksalget får et oppsving før jul.
Men selv om vi av praktiske årsaker fremdeles gjennomfører største delen av julegavehandelen i fysiske butikker så har vi gjort mye av beslutnigsgrunnlaget vårt på nett og i nettbutikkene. Vi søker varer, gaveforslag, anbefalinger, sammenligner og fordyper oss på nettet. Ingen selger på denne jord kan gi oss tilsvarende omfang av objektiv informasjon og beslutningsgrunnlag.
Jeg er ikke i tvil om at fremtidens vinnere i varehandelen er de som klarer å kombinere den digitale og fysiske tilstedeværelsen og utnytte mulighetene til det beste for forbrukerne. Det vil kreve blod, tårer og svette, men oppsiden vil være formidabel.
Frem til da vil jeg nok fortsatt gjøre mange av kjøpsbeslutningene mine på nett og julegavehandelen i fysiske butikker.
Fortsatt god jul!