Keywordstuffing er ut, kontekst og intensjon er inn. I tillegg blir anbefalte utdrag, eller såkalte snippets enda viktigere. Hvis du jobber med innholdsmarkedsføring bør du vite dette om SEO i 2020.
Hva er en god SEO-strategi i 2020?
En SEO-strategi handler om å organisere innholdet på et nettsted med formål om å hjelpe søkemotorer som Google å forstå hvordan nettstedet svarer på brukernes intensjoner med sine søk. Dersom du optimaliserer nettstedet ditt basert på tema og underordnede nøkkelord kan du øke din autoritet hos søkemotorene.
Når dette er sagt ser vi at det blir vanskeligere og vanskeligere å opparbeide organisk synlighet som fører til økt trafikk på et nettsted. De aller fleste virksomheter er helt avhengige av å benytte PPC (PayPerClick) for å oppnå trafikk gjennom søkemotorene. Her vil jeg forsøke å gi en enkel forklaring på årsakene.
Den "mystiske" Google-algoritmen
Så vidt vi vet bruker Google per i dag tre mekanismer for å svare på søkene våre. Neural matching finner ut hva du vil med søket ditt. RankBrain justerer søkeresultatet basert på personlig informasjon om deg, nettsider du har besøkt og søk i historikken din. Den tredje mekanismen heter Bert og ble rullet ut høsten 2019. Google var tidlig ute med å bekrefte at det er umulig å "optimalisere for" Bert.
Bli kjent med Bert!
Ved hjelp av en nettverksbasert teknikk for å forbedre behandling av språk kunne Google i fjor lansere sin siste algoritmeoppdatering, Bert. I følge Googles egne spesialister er denne oppdateringen den viktigste i hele søkemotorens historie.
Kort forklart kan Bert hjelpe datamaskiner å forstå språk på en lignende måte som oss mennesker. Bert behandler et ord i forhold til alle de andre ordene i en setning, istedenfor et og et ord i angitt rekkefølge. I praksis gjør dette at Google enklere kan forstå intensjonen bak søket vårt.
I dette eksemplet fra Googles Blogg ser vi at den gamle algoritmen snappet opp nøkkelordet "Adult" i søkefrasen og viser et resultat fra "Young adult"-kategorien i Amazons nettbutikk. Boken som foreslåes i SERPen er ikke beregnet for voksne, den er tvertom en mattebok for skoleelever for 6-8 trinn. I mobilskjermen til høyre ser vi resultatet med den oppdaterte algroritmen; Bert oppfatter hensikten med søket, å finne mattebøker for voksne.
Du kan ikke optimalisere for Bert
Dessverre. I følge eksperter som Neil Patel at det er umulig å optimalisere for Bert. Den nye oppdateringen gangner brukerne, ikke virksomhetene.
I følge eksperter som Search Engine Journal har snakket med, kan nøkkelordverktøyene komme til å bli mindre relevante. Innholdet bør skrives mer med tanke på brukerintensjon fremfor søkeord.
Hva er Null-klikk søk?
Mer enn halvparten av alle søk vi foretar oss er nå såkalte “null-klikk søk”. At vi ikke klikker på noen lenker i søkeresultatene kommer som oftest av at vi får svar på det vi lurer på i selve SERPen. SERP er et bransjeuttrykk for søkeresultatsiden. For å tilpasse seg vårt utålmodige vitebegjær har Google innført virkemidler som kunnskapsgrafer, lokal forretningsinformasjon og featured snippets. Disse virkemidlene gir søkeren svar på et spørsmål uten at vedkommende trenger å klikke seg inn på noen nettside. Her ser vi eksempelvis at man får instruksjoner for koking av egg uten å måtte forlate Google-siden.
Slik optimaliserer du tekstene dine for synlighet som featured snippets.
Kvalitetsinnhold og SEO
I følge SEO-guruen Neil Patel er det rimelig å forvente at andelen nettrafikk som kommer fra organisk søk vil fortsette å gå ned i 2020. Ved siden av de tekniske SEO-aspektene som UX, hastighet og sikkerhet, dreier SEO seg hovedsakelig om innhold; Sidestrukturen, temakategorier og intern lenkestrategi.
Search Engine Journal foreslår følgende tips:
Bruk de beste skribentene du har til å lage kvalitetsinnhold som virkelig er til nytte og hjelp for leseren.
- Bygg forståelse for målgruppen din og hvordan de søker
- Forstå intensjonen med spørsmålene de stiller og problemene de forsøker å løse.
- Tilby "løsninger" eller svar på spørsmål i de formatene målgruppen foretrekker (video, tekst, infografikk etc).
- Gjør denne prosessen for alle steg i kundereisen og bygg et innholdsbibliotek som løser problemene deres igjen og igjen.
- Husk at intensjon og konkurranse vil forandre seg over tid. Foreta statussjekker med jevne mellomrom og hold biblioteket ditt oppdatert.
Tenk lokalt og pass på omdømmet ditt
For lokale aktører er det superviktig å være flink med Google My Business. Ved å registrere informasjon om kontorer, adresser, telefonnummer og åpningstider gjør du det enklere for Google å presentere informasjonen til søkerne. På en mobil enhet kan faktisk “den lokale pakka” være så utfyllende at den tar opp hele skjermen. For å styrke den lokale synligheten ytterligere er det viktig å tenke lokalt også når det kommer til tradisjonelle lenkebygging. Får du back-lenker fra gode lokale kilder kan du øke synligheten din betraktelig!
Bruk et SEO-verktøy for å sjekke hvilke backlinker synlighets-konkurrentene dine får og prøv å skaff deg noen lignende. Se for eksempel etter muligheter til være gjesteskribent på anerkjente sider i din bransje eller nærmiljø.
Alt tyder på at Google vil fortsette å analysere virksomhetenes omdømme og E-A-T (Ekspertise, autoritet og troverdighet). Referanser og kundeanmeldelser blir tatt på alvor, så ta vare på trofaste kunder og gjør det lett for dem å bli dine ambassadører.
Les også vår guide til Inbound marketing