Juleshoppingen er straks over oss igjen, og for mange retailere er dette redningsplanken for å overleve også dette året.
Julemarsipanen har vært ute i handelen en stund allerede og de aller ivrigste har begynt med juleshopping. Webhandel til jul tok av i fjor, og vil øke betraktelig også denne sesongen. Selv om verdien av e-handlingen fremdeles er veldig lav i forhold til handel fra fysiske butikker så er dette en trend som bare går en vei - raskt oppover. Og trenden er raskere for enkelte bransjer.
Hovedorganisasjonen Virke har startet et e-handelsbarometer som gir innsikt i norske netthandelsvaner og trender. Jeg har laget en slags infographics med noen highlights om juleshopping, når den starter, de beste handledagene mv. Dette er amerikanske tall fra thinkwithgoogle.com , men vil tro at likhetene er mange, men at det også er viktige forskjeller. Er det noen som har tilsvarende tall for juleshopping i Norge setter jeg pris på dialog.

Skrevet av Morten Bergquist