Kristofer Anker, digital rådgiver i Oktan Oslo, svarer på de vanligste spørsmålene vi får om Inbound Marketing.
Hva er egentlig Inbound Marketing?
Inbound Marketing er etterhvert velprøvd markedsføringsmetode som i korthet går ut på å tiltrekke seg kjøpere istedetfor å forstyrre dem med reklame.
Måten vi kjøper på har forandret seg fundamentalt i takt med den digitale revolusjonen. Et kjøp i dag har ofte vært gjennom en lang fase med undersøkelse. Det vil si at kjøperen gjør research ved hjelp av internett, søker, sammenligner, leser tester osv. Når kjøperen tar kontakt med en tilbyder er som oftest det aller meste av kjøpsreisen gjort og selgeren kan ikke tilføre mer informasjon og blir mer som et ordrekontor å regne.
Kommer Inbound Markering til å erstatte tradisjonell markedsføring?
Nei. Selv om Inbound Marketing er egnet til å markedsføre svært mange typer produkter og tjenester vil en del av det vi regner inn under FMCG fremdeles benytte seg av “tradisjonell markedsføring”
Hvilke fordeler ser du med Inbound Markering?
Gjort riktig så vil en satsing på Inbound Marketing bety at du får en “ansatt” som alltid er på jobb, 24/7, og tiltrekker seg potensielle kunder, kvalifiserer leads og serverer en jevn strøm varme, kvalifiserte leads til salgsapparatet eller kjøpsklare kunder til nettbutikken.
Hvilke bransjer kan ha nytte av Inbound Markering?
Mange, men vi ser ofte spesielt gode resultater i B2B-segmentet på produkter og tjenester av en viss størrelse med middels til lang beslutningstid.
Hvordan begynner man med Inbound Marketing?
Du begynner med en god plan. Først og fremst er det viktig å avgjøre om Inbound Marketing passer din bedrift og så avklare at det er villighet til å gjøre en langsiktig investering. Inbound Marketing tar tid å få til å fungere så vi gjør aldri avtaler med kortere varighet enn 12 måneder. Når det er sagt så vil vi alltid være på jakt etter “quick wins”.
Her kan du lese mer om Inbound marketing