Hands up! Penga eller livet? Kanskje ikke helt relevant, men barndommens minner kommer til overflaten når jeg sitter og skriver.
Et mer tidsriktig bilde vil være en rådgiver som retter pekefingeren mot deg og fyrer av følgende spørsmål: handlingsutløsning eller informasjon?
Vi ser det igjen og igjen. Nye nettsider skal lages og all fokusen og energien går med til design og informasjonsarkitektur. Ikke så rart egentlig da det i seg selv er omfattende nok. En haug med spørsmål skal besvares og avgjørelsene som skal tas er mange.
Hvordan skal nettsidene fungere optimalt på alle skjermflater? Hva er det viktigste budskapet å få frem? Hvordan skal menystrukturen være? Hvilke integrasjoner til andre systemer skal ivaretas? Hvordan tilrettelegge for søkemotoroptimalisering? Hvem skal frembringe hvilket innhold? Hvordan skal vår «tone of voice» være? Hvem er målgruppene våre? Hvordan setter vi opp statistikk og måleverktøy osv osv.
Etter en trang fødsel er endelig er nettsidene ferdig og de fremstår i all sin nye pomp og prakt. Teamet puster ut etter en hektisk avslutning og heder og ære skal deles ut til alle involverte. Kake serveres i lunsjen og nettsidene vises stolt frem for alle som vil se. Bedriften har fått en ansiktsløftning og fremstår igjen som moderne og oppdatert. Alle er fornøyd og skulderklappene er mange.
Dagene går og euforien begynner å legge seg. Tiden er kommet til ettertanke og noe lurker litt ubehagelig i underbevisstheten. Er det noe vi har glemt eller oversett? Ett eller annet lurer men vi klarer ikke helt å sette fingeren på det.
Så slår det oss som en knyttneve i magen. Til tross for moderne design og masse oppdatert innhold så er nettsidene våre egentlig bare en digital infomasjonsavtale om bedriften og dens tilbud. Hva mangler? Hva gjør nettsidene til mer enn en fjong informasjonstavle?
Svaret er.. tatterataa.. Handlingsutløsning!! To streker under svaret, uthevet skrift og stor størrelse!
Handlingsutløsning! Vi glemte å tenke på hva vi ønsker at besøkende til nettsidene skal gjøre når de først har funnet oss. Er vi fornøyd med kun å gi informasjon? Nei, det er vi selvsagt ikke. Vi skal selge produkter, tilby tjenester, generere besøk til butikker, messer, show, få påmelding til arrangement, få en tilbakemelding og mye mer.
Ville nettsidene sett ut som de gjør hvis vi hadde tenkt på dette fra starten av? Antagelig ikke. Da hadde vi jobbet enda mer med å definere målgrupper, analysere hva de er ute etter og sørget for at innholdet fikk de samme målgruppene til å respondere og utløse en handling. Dette kan være å laste ned informasjon som gir kunden gode salgsargument. Det kan være utdypende informasjon som verdiøker ditt ståsted hos kunden. Det kan være en overbevisning om at kunden bør besøke din fysiske butikk. Det kan være en oppfordring om å legge igjen epostadressen for nyhetsbrev etc.
Kort oppsummert vil jeg påstå at de beste nettsidene er de som gir besøkende relevant innhold og samtidig oppfordrer til en handling som slutter opp om bedriftens forretningsmål.
Høres det vanskelig ut? Det er ikke det, men det krever at man tar seg tid til å gjennomføre en innsiktsfase og legge en strategi for handlingsutløsning. Derifra er det bare å utføre.
Men husk - noen må stille de kritiske spørsmålene i en tidlig fase.
Hands up! Penga eller livet!?