Programmatisk annonsering benyttes for å nå frem til ønskede målgrupper uavhengig av hvor de er og gir mulighet for å kunne levere svært relevant, effektiv og målbar annonsering i større skala.
Programmatisk, eller programatic, betyr ganske enkelt automatisk. Et programmatisk annonsekjøp er en annonseplass kjøpt automatisk på en børs, enten ved å by på annonseplassen eller å kjøpe den direkte. Mediene, publisistene, legger ut sine annonseplasser og annonsørene kjøper visninger av sine annonser basert på forskjellige kriterier som pris, målgrupper, frekvens med mer.
Se eksempler på programmatisk annonsering:
Skårersletta kvartal
Treff målgruppene dine når de er i kjøpsmodus
Dagens forbrukere forventer at reklame og markedskommunikasjon skal være skreddersydd deres behov. Ikke relevant reklame oppleves som påtrengende støy og etterlatt inntrykk av avsender blir dertil negativt. De programmatiske plattformene imøtekommer dette ved å kombinere data, maskinlæring og automatisering for å kunne vise annonser som treffer rett målgruppe til rett tid.
Mulighet for å kombiner tilgjengelige kunde- og målgruppedata
Ved å samle flere datakilder du har tilgang til kan du få bedre innsikt i kjøpsmønstre, kundereiser og engasjement. Slike kilder kan være egne kundedata fra CRM og ERP systemer, kampanjedata og tredjepartsdata.
Akkumuler innsikt i hva som fungerer
Du vil kunne utforske hvilke målgrupper som er mest lønnsomme og som er mottakelige for dine budskap, og du vil se hvilken type kommunikasjon som fungerer best.
Lag smarte annonser som tilpasser seg målgrupper og kanaler
Programatic gir deg mulighet for å utnytte mulighetene til å dynamisk skreddersy innholdet i annonsene i sanntid basert på blant annet aldersgrupper, språk, interesser og geografisk plassering. I tillegg kan man utnytte teknologien som finnes i de unike mediekanalene og plattformene slik som berøringsskjerm, akselerometer, GPS, mikrofon og høyttaler etc. Lever tilbud på grillmat når det er sol i Kristiansand og tilbud på suppe når det samtidig regner i Bergen.
Nå målgruppene både når de er på mobil, PC og TV
Med programmatiske annonsekjøp kan du nå målgruppene dine gjennom hele dagen. Ser de på YouTube på mobilen på vei til jobb om morgenen, er på PC på jobben, sjekker en app i lunsjen, surfer på nettbrettet eller ser streamet TV om kvelden så vil du kunne nå de med relevant budskap i alle kanaler.
Real Time Bidding - RTB
En mye brukt metode for programmatiske kjøp er ved hjelp av RTB (Real Time Bidding). Det vil si at i det øyeblikk en nettside laster og den har annonseplasser tilgjengelig vil det foregå en automatisk auksjon mellom budgiverne. Auksjonen er gjennomført på noen millisekunder og er avgjort før nettsiden er ferdig lastet. Hvem som vinner auksjonen avhenger av hvor høyt bud den enkelte annonsør har satt for den målgruppen som er i ferd med å laste siden.
Hvordan kjøpe programmatisk annonsering?
Kjøp av programmatisk annonsering gjøres gjennom programvareplattformer som kalles DSP (Demand side Platform). I disse verktøyene kan vi koble på tredjepartsdata og definere målgrupper vi ønsker å kommunisere med. Eksempel på tredjepartsdata kan være offentlige registre som for eksempel foretaksregisteret. Det er gjerne byråer og bedrifter som benytter DSP-plattformer.
Leverandørene av annonseplasser, eller publisistene som de gjerne kalles, tilgjengeliggjør og selger sine annonseplasser gjennom SSP-plattformer (Supply side Platform). Eksempler på slike plattformer er Google Doubleclik, Delta Projects, Adtech og Adform. Det er krevende og sette seg inn i disse plattformene og det vil for de fleste lønne seg å kjøpe disse tjenestene gjennom byråer.
Kostnadene ved bruk av verktøyene er ofte basert på lisenskostnader og man betaler en prosentsats av annonsebudsjettet for aktiviteten eller kampanjen. I tillegg kommer kostnader ved utarbeidelse av annonser og eventuelle kjøp av eksterne målgruppedata.
Mer enn bare bannerannonsering
Det er en vanlig misforståelse at programmatiske annonsekjøp bare gjelder bannerannonser, men det er også brukt til kjøp av video, tekstannonser, native annonser, content marketing og digital utendørsreklame. Det kommer stadig til nye kanaler.
Fordeler med programmatisk annonsering
- Stort annonsenettverk med bred dekning
Du har tilgang på et utrolig stort annonsenettverk hvor du også har tilgang til de fleste større og anerkjente medier og kanaler. Det betyr at du kan kjøpe annonser fra mange forskjellige publisister og styre hele kampanjen din gjennom en plattform. - Frekvensstyring på tvers av medier og kanaler
Med programatic sikrer du kontroll på frekvensstyring av visninger til dine målgrupper på tvers av mediene. Dette er ellers en utfordring når man kjøper annonser manuelt fra flere leverandører og får overlappene visninger til samme person. - Bedre og og mer treffsikker målretting
Oppnå en bedre konverterings- og klikkrate gjennom mer presis målretting. Du kan også kjøpe tilleggsdata til målgruppene dine og oppnå enda bedre presisjon. - Tids- og kostnadsbesparende annonsekjøp
Alle bud, kjøp og visninger er automatisert og foregår i sanntid. Du slipper å forhandle med mange forskjellige medier og binde deg til ulike avtaler.
Les også: Den operative markedsførerens guide til Facebook-markedsføring