Navnet skjemmer ingen, pleier folk å si, man venner seg jo til alt. Og for all del, det bor jo folk i både Ræva i Nordland, Helvete i Gausdal og Snørrekroken i Østfold. Selv dannede Oslo kan skilte med navn som Slime, Idioten og Lorttjern. Likevel ville man kanskje tenkt seg om to ganger før man forsøkte å lansere Boligsameiet Snørrekroken, eller hva?
Stedsnavnet er et greit utgangspunkt for navnsetting, men hva om det allerede er i bruk, hva om man ønsker å beskrive spesielle kvaliteter ved prosjektet eller ønsker å gi prosjektet en profil som krever noe mer? Da må kreativiteten hentes frem.
Men fremdeles gjelder det å holde tungen rett i munnen, for så langt som mulig bør navnet gi en beskrivelse av hva man som kjøper kan forvente av sitt nye hjem. Navnet er ofte kundens første møte med prosjektet og bør ha en videre appell enn bare å fortelle hvor i verden prosjektet skal ligge.
Begynn gjerne med stedsnavnet, men ofte trengs noe mer – et tillegg som gir mer kjøtt på beinet. Det kan hentes mange steder, for eksempel:
Fra geografi eller landskap
|
|
Eksempler: Aker Brygge, Engersand Havn, GreverudTorget, Skårersletta Kvartal
Fra egenskaper eller verdier ved prosjektet
- Utsikt
- Panorama
- Park
- Terrasse
- Atrium
- Villa
- Hage
Eksempler: Frysjaparken, Observatorie Terrasse, Vika Atrium, Lillo Gård
Fra historien
- Fabrikk
- Verft
- Verk
- Brygge
- Bruk
- Gård
Dnamo fikk navnet sitt fra Den historiske Dynamofabrikken som er fundamentet for en av de tre bygningskroppene.
Landemerker funker ofte bra, som for eksempel
- Operakvartalet
- Munch Brygge
- Vulkan
Og innimellom må man bare bruke fantasien og gjerne engelsk i tillegg som i
- Rift
- Barcode
- Grüner Village
- Green Park
Ideelt sett skal navnet gjøre flere ting. Det skal bygge identitet, det skal fremheve positive sider ved prosjektet og det skal skape bilder i folks hoder. Men først og fremst skal det skape interesse, oppmerksomhet og en lyst hos kundene til å finne ut mer.
Noen eksempler på navn vi har utviklet:
Sølvparken, Kongsberg - For StorOslo Eiendom.
68 leiligheter rammet inn av en stor park i sølvbyen Kongsberg kunne ikke hete noe annet enn Sølvparken.
Skrubben Havn, Kragerø- For Glastad Eiendom.
Fire leilighetsbygg på Skrubbodden (Skrubben på folkemunne) hvor seilskutene i sin tid ble kjølhalt og bunnskrubbet.
Stålverket Park, Hamar For OBOS.
Det ble aldri noe stålverk på Stålverkstomta. Derimot ble det 3 blokker rundt en innholdsrik park.
Agropolis, urbant landbrukskonsept planlagt i Mjøndalen For Vestaksen Eiendom
Ikke en økolandsby, men 500 boliger i et prosjekt med fokus på grønne verdier, selvforsynt med frukt og grønnsaker fra egne drivhus og hager. Agro = landbruk. Polis = by. Agropolis eller landbruksbyen.
222 Konnerud For Ticon Eiendom.
Et boligprosjekt på Konnerud, høyt og fritt over Drammen. Hvor høyt?
222 m.o.h. faktisk.
Galleriet, Drammen For Glitre Eiendom.
Moderne, dristig og annerledes arkitektur i et boligprosjekt midt i Drammen sentrum. Kunstnerisk nok til at vi syntes Galleriet var et passende navn.
S9 i Kongsberg For PK Eiendom.
Noen ganger er det ikke så mye å si. Her var det ingen park og ingen utsikt, men derimot gode, hederlige boliger sentralt ved stasjonen. Adressen er Schwabes gt 9. Altså S9. Prosjektet ble utsolgt på rekordtid, og vil snart bli fulgt av S11 og S13.
PIR7, Drammen for Union Eiendom
Siste byggetrinn på Union Brygge, nesten ute i Drammenselva, trengte noe ekstra. Vårt forslag var å bygge en utstikker for båtliv og badeliv, og kalle prosjektet PIR7. 7-tallet kom fra gateadressen Grønland 70.
Landgangen, nytt byggetrinn på Nordre Jarlsberg brygge, for Schage eiendom
Mellom blokkene i det foreløpig siste byggetrinnet på Nordre Jarlsberg Brygge løper en gigantisk trapp helt ned til vannkanten. Hva annet kunne den og prosjektet hete enn Landgangen?
D:namo, Oslo For Kruse Smith Eiendom
Da et nytt boligprosjekt skulle reises på restene etter Norsk Dynamoverksted på Bjølsen, var veien kort til det energiske «D:namo».
BO2, konsept for bokomfort, trivsel og godt naboskap For Vestaksen Eiendom
Da Vestaksen begynte å bygge inn kvaliteter og fellestilbud som gjesteleilighet, bilvaskeplass, hobbyverksted, smørebod, bilpool, tilhengerlån etc. I sine prosjekter, fant vi ut at bokvaliteten økte så dramatisk at BO2 var et passende navn.
Les også: Alt du trenger å vite om markedsføring av eiendomsprosjekt