Lakksko til bryllup. Hvordan søkemotoroptimalisere en nettside

Jeg sitter her og ser på bryllupsbildene mine som ble tatt 16. august. Dagen gikk over all forventning, og vi ser ikke så verst ut på bildene. Planleggingen og innkjøpene av det vi trengte til bryllupet var til tider ikke like rosenrødt. Det var rett og slett vanskelig å finne butikker å gi pengene mine til.

Når jeg nå var under tidpress til å handle spesifikke ting, så jeg hvor vanskelig det er å finne leverandører. I rettferdighetens navn (og i tilfelle min kone leser dette) skal det legges til at jeg på langt nær sto for halvparten av innkjøpene.

Innkjøp av tilbehør til smoking

La meg ta dere med på smoking shopping anno 2014. Selve smokingen traff på andre butikkbesøk, resten var de utsolgt for. Så vi har smoking, nå mangler bare tilbehøret. 10 dager til bryllup. På grunn av tiden ønsker jeg å finne varene i fysiske butikker.

Her er det vi er ute etter

  • Hvit skjorte str. 41, slim med skjult knappestolpe, vanlig krage, dobbelt mansjett
  • Mansjettknapper sølv med glatt sort "sten". Runde eller firkantede.
  • Lakksko sorte str. 44 ikke helt rund tupp.

Jeg brukte 2-3 timer hver ettermiddag i 4 dager for å kjøpe disse tre tingene. Da har jeg ikke tatt med tiden jeg brukte på Google for å forsøke å finne butikker. En kollega av meg sa så kjekt at de leverandørene som han ikke fant info om fra mobilen ble valgt bort.

Jeg skulle ønske jeg kunne velge bort noen, men jeg fant ingen i det hele tatt! Må det være sånn?

Jeg klarte rett og slett ikke å finne noen fysiske butikker som solgte det jeg var ute etter. Når jeg googlet meg frem og fant butikker som jeg tippet hadde skjorte, så var det ikke mulig å se om de hadde det på lager, eller hvilke butikker i kjeden jeg burde oppsøke. Når jeg skal handle i bransjer som tradisjonelt er utsatt for konkurranse fra netthandel, slik som Biltema, Clasohlson eller Elkjøp, finner jeg det jeg skal ha med en gang. Får også vite hvilken butikk som har det, og til og med hyllenummeret. I klesbransjen måtte jeg ta beina fatt, og gå innom 11 butikker før jeg fant skjorte.

Showrooming på nett, handel i butikk

Det har i det siste vært skrevet endel om at forbrukere går i butikk og finner produkter, og så kjøper de billigere på nett. Jeg forsøker meg her på det motsatte. Finne produktene på nett, og så kjøpe de i butikk, og det mener jeg flere bransjer bør få øynene opp for. De har allerede datakasser, slik at de vet hva de har på lager. Andre bransjer klarer å vise lagerbeholdningen sin på nett, så det bør ikke være mer komplisert for klesbransjen.

For å understreke hvor trist det står til med søkemotoroptimalisering, så er dette det første treffet som kom opp når jeg googlet sorte lakksko

screenshoot-build-a-bear


Sikkert fint for jenteteddybjørner, men ikke helt det jeg var ute etter. Jeg satt meg ned og trykket neste på google resultat sidene, mange fler ganger enn jeg pleier. Du har kanskje sett at på side 5 og utover begynner det gjerne å bli rimelig urelevant. Men. På side 14 dukket Skoringen opp. Rett under "mann gikk i underbukse og lakksko"

De hadde akkurat hva jeg var ute etter, hadde en lettfattelig nettbutikk, som også viste hvilke fysiske butikker som hadde varen på lager.

Her var det altså en butikk som hadde gjort alt riktig, nesten. Tradisjonelt ville jeg sagt at Skoringen ikke traff meg fordi de ikke har lagt nok penger i merkevarebygging. Jeg tenkte ikke på å sjekke nettsidene til Skoringen, jeg ante ikke at de eksisterte. Men de trenger ikke legge ned en hel masse penger i merkevarebygging, de trenger bare å legge ned noen kroner og krefter i søkemotoroptimalisering.


Hvordan søkemotoroptimalisere en nettside

Hva kan så Skoringen gjøre for å komme høyere opp i søkeresultatene? Google sin søkemotor har en algoritme som regner ut hvilket resultat du mest sannsynlig søker etter basert på en lang liste kriterier. Her er tiltakene du skal fokusere på for at nettsiden din skal klatre i søkeresultatene.

  1. Fortell Google hva slags innhold du har, og når det blir endret. Dette gjøres ved å tagge opp innholdet ditt i rich snippets, eller schema. På den måten er det lettere for Google å forstå hva slags innhold du serverer, og hvilke problemer du løser for kundene. Last opp sitemap til google ved større endringer på nettstedet. Dette gjøres med Google Webmastertools
  2. Fortell Google hvem du er, når du har åpent, og hvilken bransje du er i. Dette gjør du gjennom en Google+ side og en oppføring hos Google Min Bedrift
  3. Vis Google at du har autoritet i din bransje. Dette gjør du ved å få andre innen ditt område til å lenke til innholdet ditt. Det bringer oss videre til
  4. Skriv godt innhold som har verdi for kundene dine. Sørg for å bruke ord og vendinger som kundene dine søker etter. Det er god hjelp i å skaffe seg et verktøy for å måle dette som kan hektes opp mot publiseringsverktøyet du bruker. Spør leverandøren av nettsiden din.
  5. Dersom du selger produkter på nett, vurder å sette opp en XML feed av produktene opp til Google Adwords.
  6. Vær tilgjengelig på mobiltelefon med et responsivt nettsted. Google viser de samme resultatene på mobiltelefoner, og du får ekstra poeng for at nettsiden fungerer godt på mobil.
  7. Betal for å blir truffet på søkeord som er viktig for deg, men som du ikke makter å nå opp på gjennom optimalisering. Dette gjøres igjennom Google Adwords.

Sørg for å finnes når kunden din søker etter deg, det er god merkevarebygging og god kundeservice.

Foto: Fotograf Rita Bærum

Opprettet 15.08.2018, oppdatert 23.02.2020

Bilde av Martin Willanger
Martin Willanger
Rådgiver
Dette må du vite om SEO i 2020

Keywordstuffing er ut, kontekst og intensjon er inn. I tillegg blir anbefalte utdrag, eller såkalte snippets enda viktigere. Hvis du jobber med innholdsmarkedsføring bør du vite dette om SEO i 2020.

Les mer
SEO vs SEM - Hva er forskjellen?

Dette er et spørsmål vi ofte får fra våre kunder når de skal i gang med å bygge en digital kommunikasjonsplatform rundt inbound marketing eller content marketing.

Les mer