Poenget er å gi kunden innhold som hun eller han allerede er interessert i. Da holder det ikke å bruke tradisjonell reklame og papirbaserte medier.
Innholdsmarkedsføring eller content marketing, rommer alt fra tradisjonelle kundemagasiner og trykte nyhetsbrev, til web-blogger, hjemmesider, digitale nyhetsbrev, artikler på sosiale medier, nettannonser, videofilmer og mye, mye mer.
Innholdsmarkedsføring er altså ikke det samme som betalt innhold kamuflert som redaksjonelt stoff i tradisjonelle medier. Den viktigste kanalen for innholdsmarkedsføring er egne kanaler i samspill med søk og sosiale medier.
Hvorfor er innholdsmarkedsføring viktig for deg og din bedrift? Er begrepet kun en hype, eller gir det nye muligheter? Én ting er sikkert: Det å kun bruke tradisjonelle medier som trykte magasiner og avisannonser for å markedsføre eller informere om produkter og tjenester, holder ikke lenger for å fange kundenes oppmerksomhet. Da kan content marketing være løsningen, fordi begrepet rommer innhold som kunden allerede etterspør og er interessert i.
Les også: Skreddersydd innhold som virker
Hensikten med content marketing er å vekke interesse og skape et positivt bilde av eksempelvis en bedrift eller et produkt. Du styrker bevisstheten og lojaliteten hos kundene, og på den måten øker oppmerksomheten og salget.
Content marketing dreier seg derfor om innhold som har til hensikt å få potensielle kunder til å besøke dine egne mediakanaler ? som eksempelvis firmaets hjemmeside, Facebookside eller blogg. Økt trafikk til disse nettstedene gjør at du og bedriften blir mer synlig i eksempelvis Facebook-feeden og Googles søkerfelt, noe som bidrar til ytterligere trafikk og økt oppmerksomhet.
God innholdsmarkedsføring handler imidlertid ikke bare om å tilby nyttig og verdiøkende innhold. Brukergenerert innhold er for eksempel godt egnet til å styrke kunderelasjonene dine.

Målet med content marketing er å tilby noe interessant, praktisk eller morsomt som påvirker kundene til å handle med deg - ikke minst på lengre sikt. Content marketing skal altså gjøre mye av den samme jobben som tradisjonell reklame gjør, men mange vil mene at den ikke oppfattes som reklame og derfor er mye mer effektiv. Dette fordi content marketing ikke nødvendigvis er like pushy og masete som tradisjonell reklame, men man vet likevel hvem som står bak.
Innholdsmarkedsføring gir verdi ut over produkter og tjenester i form av å ha et underholdende, nyttig, lærerikt, inspirerende, problemløsende eller nyhetsaktuelt innhold. Det vil si innhold som potensielle kunder frivillig ønsker å konsumere og dele med sine venner og kolleger.
Les også: Content marketing - nettstedet er kjernen
Content Marketing gjør deg synlig:
Mange potensielle kunder starter kjøpsprosessen på Google. Derfor er det viktig å være synlig i Googles søkerfelt på de søkeordene som målgruppen din bruker. Det er mulig å synliggjøre seg selv ved å annonsere via Google AdWords - eller enda bedre: å regelmessig produsere og publisere innhold som inkluderer sentrale søkeord. Dette gir trafikk over tid og skaper økt oppmerksomhet til din nettside og dine produkter.
Content Marketing har langsiktig effekt:
Innholdsmarkedsføring skiller seg fra tradisjonell reklame ved at innholdet som regel blir publisert i egne kanaler. Dette kan være innhold på bedriftens blogg, hjemmeside eller nettmagasin. I motsetning til tradisjonell reklame, der innholdet forsvinner når antall avtalte visninger eller tidsperioden er utløpt, er content marketing-innholdet på nett nærmest evigvarende når du publiserer i egne kanaler.
Til og med om du skulle stoppe alle content marketing-aktiviteter i en periode, vil du fortsatt høste trafikk. Dette skiller seg dramatisk fra tradisjonell reklame, som er slik at når du skrur den av, så opphører all aktivitet nærmest umiddelbart.
Les også: Hvordan lage en god hjemmeside

Oktan Oslo er Hubspotpartner og har flere ansatte med sertifisering innen inbound marketing. Oktan Oslo er et fullservice digitalt reklamebyrå med kompetanse på en rekke områder knyttet til innholdsmarkedsføring - som for eksempel:
- Strategisk utvikling og kunnskap om oppbygging av nettsider.
- Rådgiver-kompetanse som omfatter innhold, strategi og utvikling.
- Ressurser knyttet til innholdsutvikling på både nett og papir.
- Journalistisk og redaksjonell kompetanse med erfaring fra både nett, print og videoproduksjon.
- Web-redaktør-kompetanse med ansvar for publisering og/eller oppdateringer på hjemmesiden.
- Oppfølging av bedriftsprofiler på Facebook, Twitter, Instagram og/eller andre sosiale medier.
- Ressurser knyttet til søkeroptimalisering og kunnskap om hvordan din bedrift best blir sett på nettet.
- Kampanjeutvikling og kampanjeproduksjon der vi tar hånd om alt fra små til store prosjekter.
Oppsummert kan Oktan Oslo ta hånd om alt - fra a til å - når det gjelder content marketing/innholdsmarkdsføring. Fra å utvikle en markedsstrategi der content marketing er en del av strategien, til å skape og produsere innhold og ta hånd om hele eller deler av planene som skal settes ut i livet. Dette gjelder enten det dreier seg om arbeid knyttet til strategi, tekst, foto og/eller levende bilder.
