Tidens mantra er at digital markedsføring virker og tradisjonell markedsføring stagnerer. Det handler om å være tilstede der kundene er og de er online, hele tiden, hele døgnet.
Derfor fokuserer vi på markedskampanjer på internett og i sosiale medier. Vi optimaliserer nettsider, rekrutterer følgere, vi spisser målgrupper, vi lager masse innhold, deltar i debatter, gjør oss tilgjengelige i alle typer kanaler, og vi måler alt som måles kan.
Er ikke dette det rette å gjøre da? Jovisst, er det det! Men til tross for alt arbeidet vi legger ned får vi kanskje ikke de resultatene vi håpet på. Økningen av besøk til nettsidene viser seg å være beskjedent. Alle våre følgere i sosiale media virker uinteressert. Salget har ikke helt tatt av som vi håpet. Hva er det vi har gjort feil? Hva har vi ikke tenkt på? Hvorfor får andre det til?
Den manglende brikken i puslespillet viser seg ofte for mange å være SEO - søkemotoroptimalisering. Vi har alltid søkt etter informasjon, varer og tjenester, priser og tilgjenglighet, åpningstider og adresser, råd og tips, venner og bekjente, nyheter og sladder og alt annet mellom himmel og jord. Majoriteten av våre søk i dag foregår som kjent gjennom internett og søkemotorer, og det er Google de aller fleste tyr til når de skal finne noe.
Dessverre er det ikke slik at Google nødvendigvis viser til deg og din bedrift når kundene søker etter varer og tjenester som dere tilbyr. Du må selv sørge for at Google finner deg. Det er her SEO kommer inn i bildet.
Profesjonell SEO handler helt enkelt om å strukturere informasjon på en måte som gjør at søkemotorene finner deg og viser deg frem for de som søker etter det du tilbyr, eller det du ønsker å få oppmerksomhet rundt.
Resultatene i form av økt trafikk, oppmerksomhet og salg kommer når du setter deg inn i hva kundene dine søker etter og tilrettelegger for det.
Det handler om å optimalisere nettsidene dine både med hensyn til struktur og utforming. Det handler om å definere målgruppene dine og differensiere budskapet ditt deretter. Det handler om verdiøkende og interessant innhold. Det handler om å treffe kundene når de er i kjøpsmodus. Det handler om å stå frem i konkurransen om kundenes oppmerksomhet og gunst.
Hvis du ikke jobber strukturert med SEO i dag som en del av markedsarbeidet ditt må du sette i gang med en gang. SEO kan gi raske gevinster, og for best resultat over tid bør det jobbes med kontinuerlig.
SEO påvirker resultatene ved markedsføring og reklame i så stor grad at vi har egne spesialister på området. Når vi utvikler kampanjer og aktiviteter for våre kunder jobber SEO og Performance spesialistene i team med rådgiverne, kreatørene, designerne og utviklerne. Dette skaper de beste løsningene og resultatene, og "at the end of the day" er det jo det vi jobber for.
Les mer om SEO – søkemotoroptimalisering
Opprettet 10.10.2015, oppdatert 13.10.2017