Ville det ikke vært fint om kundene kom til deg? Om de kom “rekanes på ei fjøl”. Nå er det visstnok ikke noe som gjør det, men det er mulig å legge forholdene til rette for nettopp dette.
Gjør deg selv interessant og kundene vil komme. Men, da må du være klar for å gi dem akkurat det de trenger, når de trenger det.
1. Lag personas
Du må ha en godt definerte målgrupper. Ikke bare én målgruppe, med mindre du skal selge den ene tingen din til alle i hele verden. Og det tror jeg ikke du skal. Personas er en ideell kjøper, den du vil skal kjøpe produktet ditt.
For eksempel: Mann, 40-50 år med hjemmeboende barn, sporty og sunn, oppdatert på nyheter, bor i enebolig, middels høy inntekt.
Dette er bare en persona, ikke en virkelig person.
En annen kan være dame, 50-60 år, single, bor i byen og bruker den mye, reiser kollektivt, høy inntekt, drar på flere utenlandsreiser.
Du må vite hvordan ditt produkt skal fungere for disse to. Det er lettere å selge til de to, enn til hele verden. Det er også lettere å få dem interessert i ditt produkt ved å spisse budskapet og tilby relevant innhold.
2. Lag innhold. Relevant innhold
Du har definert ulike personas, dem du ønsker skal kjøpe produktet ditt. Bra. Du må komme i gang med å lage innhold på dine nettsider og sosiale medier. Hva slags innhold? Jo, innhold som er relevant for dine personas. Innhold som tilfører verdi i form av hjelp, kunnskap og veiledning. Det kan være i form av blogger, guider, e-bøker for nedlasting eller video med produktdemonstrasjoner.
Husk å dele innholdet i alle dine kanaler. Husk også å tilpasse budskapet til kanalen.
3. Tilby riktig innhold, til riktig målgruppe, til rett tid
Timing er alt, sies det. Nå har du startet med å produsere verdiøkende innhold som er skreddersydd til dine personas. Og du må fortsette. Innhold må produseres jevnlig, ukentlig. Du må tilpasse innholdet etter sesong og hva som er i relevant akkurat nå. Hva er målgruppen opptatt av på sommeren? Hvilke temaer etterspør målgruppen? Ved å jevnlig lage innhold holder du målgruppen varm. Når du har besvart alle spørsmål kundene dine har, og gitt dem den innsikten de trenger for å ta en beslutning, da har du vist at du er en leverandør som kan bidra til at de lykkes. Og da kommer kundene til deg.
4. Kalde og varme leads
Ved å gjøre som nevnt i tidligere punkter vil flere og flere finne deg. Og nå kan du for alvor skille varme fra kalde leads. Hvorfor bruke tid på å kontakte kalde leads som aldri har vist interesse for ditt produkt og som trolig aldri kommer til å kjøpe ditt produkt? Ikke vet jeg, men bruk nå tiden på de som har vist interesse for ditt produkt eller tjeneste. Det er mye mer verdifullt å bruke energi og tid på riktige leads.
For det er nå engang sånn at det er lettere å selge til varme leads, enn kalde.
Se blogg om hvorfor det er enkelt med inbound
5. Enkelt å komme i kontakt med deg
Ved å ha tydelige knapper hvor det står for eksempel “ klikk her for et uforpliktende møte” eller “ bestill en gratis konsultasjon” oppfordrer du til handling. Altså såkalt CTA, call to action. Les mer om dette her.
Du gjør det enkelt og problemfritt for dem som ønsker kontakt med deg. Kunden slipper å lete på nettsiden din etter kontaktinfo. Om kunden ikke finner dette ganske kjapt, ja da er kunden borte fra siden din. Poff, et klikk så er kunden vekk.
Som om en kunde skulle forsvinne i løse lufta, mens han er i butikken din. Du må leie kunden inn i butikken. På samme måte bør du tydelig vise hvordan du kan kontaktes. Eller enda bedre, du kan ha en chat funksjon. Superenkelt for kunden å spørre om akkurat det de lurer på. Og så klart må responstiden din må være kjapp. Ellers, ja nettopp, poff.
6. Mål, hvorfor sette mål?
Kundene strømmer til deg, bruker tid på hjemmesiden din fordi du har såpass bra innhold som svarer på det kundene ser etter, og de kjøper produktet ditt. Men hva skal du styre etter? Å si “vi skal selge så mye som mulig, til alle” er ikke spesielt målbart eller fornuftig. Derimot bør du si “vi skal øke salget vårt av produkt x med 20 prosent”, eller sette som mål å doble trafikken til hjemmesiden. Pass på at målet ikke er uoppnåelig. Det skal være realistisk, samtidig som du skal ha noe å strekke deg etter. Som du sår høster du.
7. Ikke pøs ut penger
Det koster mer å treffe alle, enn kun noen utvalgte. De utvalgte er selvfølgelig dine personas. Særlig koster det når du ikke vet om du treffer i det hele tatt. Med inbound marketing- metoden bruker du penger riktig og mot en ønsket kundegruppe. Energien og kostnadene du legger ned i å tiltrekke deg riktig kunder, er verdt det. De er allerede klare for budskap fra deg.
For å summere det hele opp:
Har du noen gang sagt ja til å smake en pizzabit i butikk? Servert av en hyggelig person som spør om du vil smake. Leverandøren som deler ut pizza har så klart tenkt dette gjennom. De gir deg en smakebit, du kjøper. Litt sånn fungerer inbound. Du må “bjuda på”. Til de riktige menneskene, når de er i riktig modus. Produktet ditt har tilfredsstilt et behov, og kunden vil vite hva mer du kan tilby. Så da er det bare å fortsette å tilby fra hele spekteret ditt.
Vi hører gjerne fra deg om dine tanker og utfordringer rundt inbound.
Les alt om inbound marketing her