Content marketing, eller innholdsmarkedsføring på godt norsk, er blitt et stadig hetere område for markedsførere.
Content marketing, eller innholdsmarkedsføring på godt norsk, er blitt et stadig hetere område for markedsførere. Men hva er det egentlig alt fusset dreier seg om? Det kan være greit å begynne med en rask definisjon av hva innholdsmarkedsføring er. Kort oppsumert kan det sies slik:
Innholdsmarkedsføring skal bygge opp tillit og lojalitet som følge av relasjonsbygging og dialog. Dette gjøres gjennom utvikling av verdiøkende innhold som skal overbevise målgruppene om å kjøpe noe, endre adferd eller holdninger.
Er dette noe nytt da? Overhodet ikke. Det som derimot er nytt er at bedriftene gjennom internett og sosiale medier har fått flere kanaler å spille på enn tidligere. Det betyr at du kan få mer igjen for innsatsen du legger i kommunikasjonsutvikling ved høyere grad av gjenbruk, lengre levetid og bedre muligheter for å nå målgruppene. I tillegg har du mulighet for kontinuelig måling og justering av innholdet. For de fleste markedsførere er dette ganske mange drømmer som oppfylles på en gang.
Gjør du hjemmeleksen din og begynner med å analysere målgruppenes behov er du langt på vei med å legge et godt fundament for å lykkes med innholdsmarkedsføring. Dernest handler det om å utforme den informasjonen målgruppene søker og tilgjengliggjøre den der de ferdes. Ved riktig tilnærming til innholdsmarkedsføring kan du gjennom relasjonsbygging vise målgruppene dine verdien av å samhandle med nettopp deg. Bedre kvalifiserte kunder eller publikum kan du vanskelig få.
Digitale medier og kanaler gir oss i dag muligheter vi bare kunne drømme om for få år siden. God kunnskap og innsikt rundt dagens muligheter åpner for å benytte innholdsmarkedsføring for å nå frem til målgruppene, opprette dialog og konvertere interesse til handling.
Maksimal effekt av innholdsmarkedsføring krever som alt annet dedikasjon og utholdenhet. Alikevel skal det ikke mye til for å ta de første skrittene. Antagelig driver du med innholdsmarkedsføring allerede, du har bare ikke satt det i system. Om du ikke føler at du har hele oversikten selv anbefaler jeg deg å ta kontakt med noen som har kompetanse på området. Det vil være vel anvendt tid.
Bør du ta innholdsmarkedsføring på alvor? Absolutt! Det gjør i hvertfall vi :)