Eller tingenes internett på godt norsk?
Mange har hørt om smarte enheter i hjemmet som for eksempel et kjøleskap koblet til internett. Ved hjelp av sensorer og kommunikasjon med internett vil kjøleskapet ditt overvåke innholdet og informere deg om hvor mye du har og om noe er i ferd med å bli dårlig. Du kan velge å gjøre informasjonen tilgjengelig for andre slik at for eksempel matvarebutikken din automatisk kan sende deg varer du er i ferd med å gå tom for. Dette er et eksempel på «Internet of Things», men det er mer, mye mer.
25 milliarder enheter
Gartner estimerer at det er omtrent 10 milliarder enheter knyttet til Internet i dag. Det tallet estimerer Gartner at vil stige til 25 milliarder i 2020. Andre sier opp mot 50 milliarder enheter. Uansett vil det være et stort, nytt marked hvor verdien er estimert til å bli 1700 milliarder kroner på globalt nivå i 2019. Noe av dette vil gå til de fysiske tingene, men brorparten vil omsettes i programvare, platformer og tjenester.
Det er ikke bare maskiner som skal snakke samme (M2M), vel så viktig er det at det utvikles et stort utvalg sensorer som kan sende informasjon til maskinene/enhetene. En sensor er et lite instrument som kan registrere påvirkninger, for eksempel temperatur, bevegelse, hastighet osv. Det finnes allerede mange sensorer og fler kommer til i stort monn.
Adidas har laget en fotball som har en sensor på innsiden. Sensoren registrerer blant annet hvor hardt ballen blir sparket, hvor på ballen foten traff og hvor mye skru den fikk. Informasjonen som blir registrert sendes til en smarttelefon og fotballspilleren kan se hva som skjedde og finne forbedringsmuligheter.
En sensor utviklet av C2Sense kan lukte når mat er i ferd med å råtne. Sensoren registrerer gasser som avgis fra for eksempel frukt når det er like før forråtnelsen starter. Sensoren kan sende informasjonen til en enhet slik at maten kan behandles.
90% av alle biler
Det er beregnet at 90% av alle biler vil være knyttet til nettet innen 2020. Kombinert med sensorer og kommunikasjon mellom bilene vil sikkerheten forbedres og køproblematikk minimeres. Tenk for eksempel på at sensorer i veibanen kan fortelle ankommende biler om at det er glatt og be sjåføren om å redusere farten. Når bilene kommuniserer seg i mellom vil de kunne sørge for at køene blir mindre ved å dirigere trafikken optimalt.
Som alltid med nye muligheter er det viktig å tenke på sikkerheten. Hva om forsikringsselskapet får tilgang til skrittelleren og badevekten din, øker forsikringspremien fordi du beveger deg for lite og veier for mye? Eller at hackere tar kontroll over bilen din?
I USA utførte to hackere et eksperiment hvor de tok kontroll over en Jeep Cherokee på motorveien. De satte bilstereoen på fullt volum og koblet ut bremsene. Eksperiementet ble utført under kontrollerte forhold, men kunne like gjerne vært reelt. Det ble avdekket at 471000 biler i USA hadde samme svakhet.
Nye muligheter
Vi som markedsførere ser alltid etter nye muligheter for å nå brukerne og det er liten tvil om at «Internet of Things» vil bringe mange spennende måter å nå frem på. Det vil gi oss bedre verktøy for å analysere og forstå brukernes kjøpsvaner og vi vil kunne vise svært presise annonser til brukerne i kjøpsøyeblikket.