Ved å utnytte inntektspotensialet i bedriftens og merkevarens egne kanaler kan dine produkter og tjenester innholdsmarkedsføres kostnadsfritt.
Nyttig, relevant og verdiskapende innhold er innholdsmarkedsføring (eller content marketing) av beste sort, som både kan forsterke din merkevare, generere flere lojale kunder, flytte holdninger og bidra til økt salg.
Les også: Hvorfor content marketing?
Et kundemagasin - distribuert digitalt og/eller i trykt format - er en svært velegnet kanal for å innholdsmarkedsføre bedriftens produkter og tjenester. Et magasin med redaksjonelt innhold - laget med journalistikkens virkemidler og uten tradisjonell – egenreklame? – skaper den troverdighet som i stadig større grad trigger forbrukerens tillit.
Les også: Skreddersydd innhold som virker
En effektiv annonseplattform
Å produsere kvalitetsinnhold - fengende historier, fotos og videos som engasjerer og oppleves nyttig av målgruppene - krever imidlertid både ressurser, tid og personell med redaksjonell kompetanse og teft.
Å finansiere dette kan oppleves som en utfordring - men kan faktisk være mer realiserbart enn man tenker over.
For et magasin med kvalitetsinnhold skreddersydd mot målgruppene ? kan også være en attraktiv annonseplattform for merkevarer. I dag besitter en rekke virksomheter og merkevarer et uutnyttet potensiale her;
De har gjerne ikke vurdert hvorvidt deres samarbeidspartnere, leverandører, interessenter og øvrig bransje faktisk ønsker eksponering og tilstedeværelse ? for eksempel gjennom annonser, redaksjonelle annonser eller andre integrerte annonseringsformer - i et lekkert magasinkonsept som når fram til mulige kunder.
Et treffsikkert utformet magasinkonsept som trigger målgruppene med kvalitetsinnhold, kan utgjøre en attraktiv annonseplattform for merkevarer, og som derigjennom kan finansiere både produksjon og distribusjon av selve mediet.
Vurderer inntektspotensialet
For å vurdere om et magasinkonsept kan ha et tilstrekkelig inntektspotensiale, gjennomfører man en grundig vurdering og analyse. Både målgrupper (mottakere/lesere av magasinet) og distribusjon (hvordan magasinet og kvalitetsinnholdet skal nå fram til målgruppene) er sentralt i en slik gjennomgang.
Her vil en få svar på om annonsesalg vil kunne skape nødvendig bærekraft for å finansiere utvikling og drift av et kommunikasjonstiltak som et gratismagasin/digitalt magasin i sin helhet, eller om en heller bør vurdere kombinerte, alternative finansieringsløsninger.

Oktan har erfaring med utarbeidelse av alle typer magasinkonsepter, både rene annonsefinansierte utgivelser samt konsepter som kombinerer ulike finansieringsløsninger.
Et magasin med nyttig og attraktivt kvalitetsinnhold skreddersydd dine kunder og målgrupper, vil også kunne generere synergier der innholdet vil kunne gjenbrukes, tilpasses og deles i sosiale medier og i bedriftens øvrige kanaler.
Slik vil et annonsefinansiert kommunikasjonstiltak kunne bli et “nav” i bedriftens og merkevarens markedsmiks- og innholdsmarkedsføring!
Les også: Innhold som gjør en forskjell