Bak sterke merkevarer står gode historier. Historier som vekker følelser og skaper gjenkjennelse. Historier som blir husket.
For mange er årsrapporten en nøktern gjengivelse av tall og resultater, ikke så mye historiefortelling. En årsrapport som kun byr på tørre fakta er etter vår mening en bortkastet mulighet.
Gjennom historiefortelling puster man liv i den tørre statistikken. Hvem er selskapet, hva ønsker man å være og hvor kommer man fra? Fortellingene kan være store og små, og anta mange former, men et godt sted å begynne er gjerne begynnelsen: Selskapets historie fra A til nå.
En tidslinje kan være en fin knaggrekke å henge fortellinger på. Under hvilke omstendigheter og samfunnsforhold vokste selskapet fram, og hvilke mennesker satte preg på det? Hva var utfordringene og vendepunktene, de historiske milepælene, de gode historiene?
Det kan argumenteres for at menneskene er selskapets sjel, de som forvalter kulturen. Men kulturen er formet av historien, og bevissthet om historien danner identitet. Sørg for at selskapets historie formidles når årsrapporten skal skrives. Grafer og tabeller er vel og bra, men ingenting slår en god historie når det gjelder å bli husket.
Sjekk også vår utfyllende ressursside om årsrapport.
Bøkkere – en levende del av historien
En del av historien som Arcus, merkevareselskapet innen vin og brennevin, gjerne viser fram – og sørger for å holde i live – er bøkkerfaget. En bøkker lager tønner og fat av tre, og hos Arcus jobber bøkkerne hovedsakelig med å vedlikeholde de store sherryfatene som brukes til produksjon av akevitt.
Bøkkerfaget har en lang historie i Europa, og selv om fat av plast og stål har tatt over i de fleste bransjer, lever faget videre i vin- og brennevinsindustrien. Bøkkerne er en del av Arcus’ identitet og har en naturlig plass i årsrapporten når selskapets historie skal formidles.
Ragde Eiendom – en eventyrlig historie
Ragde Eiendom AS er et eiendomsselskap som driver med kjøp og salg, utvikling, utleie og drift av bolig- og næringseiendom, i tillegg til hotelldrift.
Selskapet har opplevd stor vekst siden etableringen i 1994, og har i år valgt å dele historien om de eventyrlige, første 25 årene i en årsrapport. En imponerende utvikling som både presenteres via tidslinje og portrettintervju med eier. Årsrapporten er deres første, og da passet det godt å by på litt mer enn bare tall.
Les mer om det å lage årsrapport på vår utfyllende ressursside.