Riksdekkende lokal annonsering på Facebook

Denne uken vil jeg dele to planlagte facebook-kampanjer med dere. Kundene er i to veldig forskjellige bransjer, men de har det til felles at de begge selger kapitalvarer. Og de har lokal tilstedeværelse i hele Norge.

Til de som ikke hadde markedsføring sent på 90-tallet, så betyr kapitalvarer; varer som har en kostnad, kompleksitet og antatt varighet som gjør at man planlegger før man kjøper.

Lokalannonsering på Facebook

Bedrifter som selger kapitalvarer med litt kompleksitet (f.eks. bil, varmepumpe, plastikk-kirurgi) er ofte organisert med salgskontorer rundt omkring i landet som hver har ansvar for sitt område. Kontorene kan være alt fra heleide til kun salgsagenter, og så har man gjerne et hovedkontor hvor markedsavdelingen sitter.

Hvordan annonserer vi mest effektivt slik at vi sender flere leads inn til de respektive salgskontorene våre?

Tradisjonelt har man gjerne brukt et riksdekkende medie til dette. Annonsert på TV, radio, avis og hatt et felles telefonnummer i annonsen, som så fordelte leadsene til riktig kontor.

De siste årene har man gjerne sendt kundene på en ferd igjennom sin egne nettsider i steden: Finn ditt nærmeste kontor i denne kartløsningen. Men kundereisen blir akkurat like lang.

Ved å målrette annonsene våre geografisk og så sende kunden direkte til riktig kontor, kutter vi kundereisen ned dramatisk. Les videre for hvordan vi har planlagt det i kampanjene våre.

Facebook-kampanje for bedrift med lokale kontorer

Riksdekkende lokal annonsering

Vi oppretter en facebook annonse pr avdelingskontor, som lander rett på kontaktpersonene som vi vil at kunden skal ta kontakt med. Kontaktskjema/brosjyrebestilling legges midt på siden. Annonsebudskapet spisses mot det lokale markedet, oppfordrer til å bestille brosjyre/legge igjen kontaktdata, og til å møte de lokale selgerne for en kaffe og vareprat nærmeste lørdag. (For å måle dette har vi en give-away kunden kan spørre etter)

Hva om det er 200 lokalkontorer? Ja da lager vi 200 annonser. Kundene våre fortjener at vi gjør det lille ekstra, og sender de til riktig sted med en gang!

Det legges opp en tracking slik at vi ser hvem som legger igjen kontaktinfo, og en algoritme som finner fler lignende mennesker til som de som faktisk bestiller.

Målgruppe

7 mils omkrets rundt hvert avdelingskontor. Dersom det finnes kundelister i form av telefonnummer og/eller epostadresser til de som har kjøpt av oss fra før, vil dette hjelpe i målrettingen (veldig). Ved at vi finner et speilpublikum til de vi allerede har solgt til, og forsterker annonseringen mot de.

facebook-segmentering-volda-oktan-oslo


Måling

Vi er stolte av hva vi får til, så vi setter alltid opp måling. Går kampanjen over lengre tid setter vi opp en rapport som kommer en gang i uken/måneden.

  • Legger igjen kontaktdata
  • Klikk til kampanjesiden
  • Pris pr. klikk til kampanjesiden
  • Pris pr. lead


Trackingene vi legger inn

  • Google Analytics på nettsiden for måling.
  • Facebook insights for rapportering av pris pr klikk
  • Konverteringsmåling med pixel på "takk?-side for automatisk målretting av annonsene basert på hvem som konverterer.


Kundereisen

  • Ser annonse
  • Klikker på annonse
  • Orienterer seg om tilbudet
  • Fyller ut kontaktskjema
  • Ser kart til nærmeste kontor, får opplysninger om kontaktpersoner
  • Møter opp på kontoret og spør etter give-away

Kunder som hopper av et sted i prosessen, som googler det senere henter vi opp ved søkeordannonsering, eller at man sikrer at egen hjemmeside er på topp i søkeresultater og at metabeskrivelse er forklarende.

 
Oppsummering

Ideen her er ikke ny. Man har kunnet målrette (nesten) som dette gjennom lokalavissamkjøringer i en årrekke. Men det har krevd relativt mye ressurser, og har hatt lange ledetider. Når først noe er satt i gang, så orker ingen å gå på å endre det. Med Facebook annonseringen har man full kontroll, og budskap og utseende lar seg endre på kort tid.

Jeg gleder meg til kampanjene basert på denne fremgangsmåten kommer i gang de nærmeste månedene, og håper jeg får lov til å dele tall med dere.

Skrevet av Martin Wilanger

 

Opprettet 15.08.2018, oppdatert 23.02.2020

Bilde av Martin Willanger
Martin Willanger
Rådgiver
3 ting du må ha med i neste års markedsplan

For mange markedssjefer er det nå tiden for å legge opp neste års markedsplan, gjerne med et tilhørende budsjett. Pengesekken er sjelden uendelig og for mange er det markedsavdelingen som får forsyne...

Les mer
Ordlisten - en markedsførers beste venn

Ordlister gir næring til læring, også når det gjelder markedsføring. Vi gir deg derfor en kortversjon av dagens mest brukte uttrykk i markedsføring. Barnebok lærdom for noen, opplysningstid for...

Les mer