Noen tanker om hvordan jeg ser retail-markedet og muligheter til justering av virkemidler.
I retail er det en “saying”: "Det du ikke selger i dag, får du ikke tatt igjen i morgen". Dermed er mottoet: Selg som pokker i dag! Dette kombinert med ekstrem konkurranse gir for mange retailere en situasjon med SALG hele tiden, hver dag, hele året.
Når forbruker er kjent med at det meste er på salg, vil de ikke da bli mindre påvirkelige for salgsbudskap? - og, enda værre, vil de i det hele tatt kjøpe noe som ikke er på salg?
Rått marked
Markedets svar, slik jeg tolker det, er at salgsbudskapene stadig blir råere både i form og tilbud. Det er slik det har blitt, et marked der de aller største og flinkeste utøverne tar ut nok marginer til stadig vekst, og de mindre og mer utydelige sliter med å holde hodet over vann. En konsekvens er også ringvirkninger tilbake gjennom verdikjeden med stadig mer press på merkevarene til effektivisering og lavere marginer, som igjen gir mindre ressurser til produktutvikling og innovasjon. Det er da et tankekors at innovasjon i stor grad driver markedet fremover og stimulerer til kjøpelyst. En annen konsekvens er mindre bredde i utvalg til forbruker som fører til et homogent marked der alle tilbyr omtrent det samme til lavere og enda lavere pris. Salg, salg, salg!
Gi meg det jeg vil ha - ikke bare SALG!
Er jeg alene om å ønske større bredde i tilbud eller opplevelsen av å bli godt ivaretatt som kunde? Neppe. Jeg ser store muligheter for de som tar grep om egen virksomhet og jobber hardt for å gi kundene en optimal handleopplevelse og gir dem det de vil ha, uansett hvor kunden befinner seg, i fysisk butikk, på nett, med mobil, nettbrett eller PC/Mac. Det handler om SALG, men ikke bare og ikke hele tiden. Tenk på kunden/shopperen, hva vil de ha? De vil så klart ha lave priser, det er markedet et bevis på, men jeg håper og tror at det er muligheter for de som tilbyr noe mer, og da spesielt innen service og kundepleie.

Jobb med nettsiden din
"Løp og kjøp"-budskapene trekker fremdeles kunder til butikk, men det blir tøffere og tøffere å skaffe dem. Mitt budskap er: Jobb i tillegg med å skape og bygge relasjoner med dine kunder på de arenaer som du har ressurser til og som gir mest igjen. Start med din egen nettside. Her bør alt av relevant informasjon ligge, fra åpningstider til inspirerende artikler og en godt synlig e-handelsløsning hvis du har. La nettsiden bli utgangspunktet for all annen kommunikasjon med din målgruppe. For mange er nettsiden det første møtet med din bedrift, så vær bevisst på å skape et godt førsteinntrykk. Uansett, det hjelper ikke å ha bra innhold hvis ikke nettsiden din blir sett av søkemotorer som Google og andre. Bruk tid og ressurser på kontinuerlig jobbing med nettsiden. Tenk konvertering. Hvor vil jeg at kundene skal klikke på nettsiden og hva skal skje videre. Hvordan får de kontakt med oss på enklest mulig måte? En bevisst holding til dette og bruk av gode analyseverktøy for web gir større sjanse for suksess.
Alle gjør feil, det viktige er å lære av dem og stadig bli bedre.
Trekk i samme retning
Skap styrke til merkevaren og en tydelig posisjon ved å jobbe konsekvent med kommunikasjon på alle kontrollerbare flater/kanaler og være bevisst på at alt du gjør skal trekke i samme retning. Konsekvent betyr ikke at alt skal kommuniseres likt, men at det etterlatte inntrykk og mål med kommunikasjonen skal oppfylles. Utnytt egenskapene til den enkelte flate/kanal. Da blir effekten bedre. De frie “fortjente” mediene kan gi enorm effekt, og har du ressurser til å jobbe profesjonelt med PR, jobber du på alle arenaer: EGNE, KJØPTE og FORTJENTE medier. Så er spørsmålet hva kommuniserer vi og hvilken kanal/mediemiks gir mest for pengene?

Bruk sosiale medier riktig
Facebook er en viktige kanal, og den mest brukte i dagens sosiale medielandskap. De som er flinke til å skape godt og relevant innhold som engasjerer målgruppen vil bli likt og delt. Når vi vet at de sterkeste påvirkere er venner og kjente, er det ikke vanskelig å se at det finnes muligheter på denne og andre sosiale arenaer. Ikke bruk de sosiale mediene uten å ha en plan. Å benytte Facebook i kommunikasjon mot forbruker krever like mye kløkt som kommunikasjon gjennom tradisjonelle medier. Vi trenger en bevisst holdning til hva vi vil oppnå (Mål), vi trenger en tanke om hvordan vi skal bruke mediet (Strategi), og vi trenger noen kloke tanker (Ideer) som kommunikasjonen baseres på. Du er din egen publisher og trenger dermed en gjennomføringsplan, dedikert(e) ressurs(er) til å gjennomføre og analysere effekten av tiltakene som gjøres i en “evigvarende” prosess.
Gjør deg fortjent til en god, sterk og tydelig posisjon!
Dagens markedsførere har mange flere muligheter til å påvirke sin målgruppe enn bare for noen få år tilbake. I tillegg finnes utprøvde systemer for å lære kunden bedre å kjenne. For å “få” en god posisjon i markedet er det avgjørende at det hele tiden jobbes med forhold som bringer oss i den retning vi har bestemt. At det jobbes med de virkemidler og kanaler vi har ressurser til å håndtere. Alt vi foretar oss for bedriften gir konsekvenser i større eller mindre grad. Og det handler om å gjøre ting, hele tiden, skape aktiviteter som gir målgruppen grunner til å velge deg. Min erfaring er at merke- og posisjoneringsarbeid dreier seg om å være tro mot valgt retning - i det daglige arbeidet - over tid! Stå på!