Alle er opptatt av innhold, men ofte savner vi klare tanker og gode idéer om hva man faktisk skal si, og hvordan det er best å si det. Her er historien om to smarte brødre som økte etterspørselen etter bildekk på en overraskende måte helt tilbake i år 1900.
Det hele startet i 1889. Da trillet en syklist inn på en gummifabrikk i Clermont-Ferrand i Frankrike. Han hadde punktert. Dette fanget interessen hos de to brødrene som drev fabrikken - sykkelhjulet var nemlig luftfylt – noe som ikke var vanlig på den tiden. Å reparere var ikke lett, for dekket var limt mot felgen. Å ta det av, for så å lappe slangen tok timesvis, og deretter måtte hjulet tørke over natta. Edouard og André Michelin bestemte seg for å lage en bedre løsning. Bare to år senere tok de patent på verdens første luftfylte og avtagbare dekk.
Det er her historien om Michelin endrer karakter fra å handle om teknologiske nyvinninger til genial markedsføring. Michelin-brødrene visste at de hadde et perfekt produkt for bilen. Det var bare ett problem: I hele Frankrike fantes det bare 3000 biler i år 1900.
I samme år kom brødrene opp med en brilliant måte å oppmuntre folk til å oppdage privatbilismens herligheter – samt øke både bilsalg og mengden utslitte dekk i samme slengen. De kalte det Michelin-guiden. Guiden er et av de tidligste og beste eksemplene på innholdsmarkedsføring, eller content marketing.
Den første utgaven inneholdt kart, oversikt over verksteder, og selvfølgelig gode tips om hjulbytte. I 1911 fantes det Michelin-guider for store deler av Europa (Norge unntatt).
Guiden var gratis helt til 1920, da André Michelin oppdaget at en stabel med guider ble brukt for å støtte opp en benk i et bilverksted. Han konkluderte med at folk bare setter virkelig pris på det de betaler for.
Etterhvert ble det viktig å skille seg ut fra konkurrerende guider – da valgte Michelin å fokusere på de mest kresne (og kanskje mest betalingsvillige) kundene. Et team med anonyme inspektører oppsøkte restaurantene som sto oppført i guiden, og begynte å gi stjerner til de aller beste. I dag er Michelin Guiden den mest prestisjefylte restaurant-guiden i verden. Og Michelin selger dekk som aldri før. Det er ingen tilfeldighet.
Det er lett å gå seg vill i begrepene som brukes om innholdsmarkedsføring i vår tid. Hva er for eksempel forskjellen på content marketing og native advertising? Vi har fundert mye på dette, og kommet til at native advertising er innhold som er plassert i nyhetsmedier og er merket som reklame. Content marketing er alt annet: videoinnhold på egne nettsider, blogginnlegg, PR, kundemagasiner, årsrapporter og en masse andre ting.
Vi kan hjelpe dere med alt dette og lager aller helst 3-stjerners produkter, om ikke alltid til Michelin-pris.