I løpet av de siste ukene har DNB kuppet markedet for vennebetaling (og kanskje etter hvert mobilbetaling) i Norge. 100 000 nedlastinger av VIPPS-appen de første 10 dagene.
Fakta: VIPPS og Mcash er apper for mobiltelefoner som gir deg muligheten til å sende og motta penger. Alt du trenger å vite er mobilnummer til mottaker.
Få uker etter lansering har de 240 000 registrerte brukere. Dette vitner om et sug i markedet etter å gjøre elektronisk betaling mellom privatpersoner enklere.
Eller gjør det egentlig det? Mcash lanserte en slik tjeneste allerede i februar i 2014. Mcash kan også beskrives som bedre, fordi den i tillegg har en løsning for at kjøpmenn skal kunne ta i mot betaling fra mobiler. Allikevel har Mcash bare 40 000 brukere etter snart 1,5 år i markedet.
Kraften i et godt navn
Jeg tenkte å prøve å peke ut hva DNB har gjort riktig her, for å skape en nedlastingsstorm. Først og fremst har de jobbet fram et genialt navn. VIPPS. «Jeg bare vippser deg pengene». Det høres gøy ut, og det høres enkelt ut. Navnet ufarliggjør appen.
Timing
Lanseringstidspunktet traff rett før sommeren. Vi her i Norge gjør mer med flere i større grupper, når været bringer oss ut av vinterdvalen. Det betyr flere situasjoner hvor man spleiser på innkjøp eller middager. Flere muligheter til å gjøre sin første overføring med appen.
Reklame
Både Mcash og VIPPS har kjørt reklamekampanjer for å nå ut til brukere. Her blir det feige lag når DNB sitt reklamebudsjett legges bak. Rundt lansering så det ut til at de hadde kjøpt opp det som var av flater på buss, bane , trikk og stasjoner i Oslo. Hvor enn man snudde seg så man en plakat.
En app for en betalingstjeneste som dette fungerer først fullgodt når den når kritisk masse av brukere. Her har DNB virkelig gjort jobben sin for raskt å oppnå en situasjon der neste mann må laste ned appen, for å kunne få pengene sine, eller at de oppdager at seks venner har appen, og vil følge etter.
En perfekt markedsføringspakke har trumfet de som var markedsleder og innovatører. DNB med sin VIPPS kan glede seg over at pengene rår. Vi får se hvor lenge det varer.
Facebook, Google, PayPal, Apple
Alle de store jobber med venne- og mobilbetaling via apper i noen markeder. Så gjenstår det å se om det er igjen plass til de norske aktørene når mastodontene bestemmer seg for å rulle her til lands. Facebook betatester for tiden betaling gjennom sin Facebook Messenger app i New York.
Facebook har rundt 1 900 000 aktive brukere i Norge som de kan slå på funksjonaliteten for.
Anbefalte artikler dersom du ønsker å lese mer:
Aftenposten artikkel om VIPPS og Mcash
Quartz artikkel om Venmo (eng)