Markedsføring har så mange metoder, med så mange navn. Noen mer forståelige enn ikke. Som Performance Marketing eller Performance Markedsføring.
Jeg forstår veldig godt at dette skaper forvirring hos folk flest, så jeg skal prøve å gjøre det enklere for deg.
Hva er Performance Marketing?
Enkelt forklart så er dette digital markedsføring som er basert på løpende måling og analyse, hvor markedsføringen optimaliseres underveis.
Med digital markedsføring mener vi at alt foregår online, altså digitalt. Det du publiserer har du full kontroll på, i real time.
Vi setter opp kampanjer som er målrettet, slik at man lykkes og tar læring av det. Om Performance Marketing gjøres riktig er det en vinn-vinn situasjon for alle.
Med Performance Marketing har du uendelig med muligheter. Når du setter opp en annonse kan du sette spesifikke målgrupper du ønsker å treffe og lokasjonen på dem. Du kan også ekskludere de du absolutt ikke vil treffe. Det fine med digital segmentering er at du kan være enda mer spesifikk med for eksempel kjønn, alder, interesser, status og liknende.
Når du har satt opp slik du ønsker kan du nå gjøre klart for hvilke kanaler du vil bruke.
I motsetning til tradisjonelle kanaler, vil du kunne kutte unødige kostnader, som distribusjon. Med en gang du trykker publiser kan du begynne å følge med på hvordan annonsen din gjør det. Det beste av alt er at du har mulighet til å endre underveis, optimalisere og ikke minst analysere for å få enda bedre resultater.
Med en slik forretningsmodell betaler du kun når en ønsket handling har funnet sted, så risikoen er mye lavere. Dette gir mye mer rom i budsjettet ditt for andre markedsføringsstrategier, du kan utvide mye mer og teste opp mot ulike målgrupper.
Resultat: du vokser og konkurrerer på en helt annen måte.
Les også denne! Markedsføring i et hav av digitale kanaler
Så, hvor starter vi?
Performancemodellen tar for seg fire ulike prismodeller.
CPM, “kostnad per tusen visninger”:
Her betaler du for antall ganger målgruppen ser annonsen (du betaler for visninger, med andre ord).
Alle har opplevd at de blir bombardert med bannere så fort du trykker deg inn på en nettavis. Dette er en typisk displayannonsering og de operere ofte med CPM-prismodellen. Eneste ulempen med en slik prismodell, er at du betaler hver gang noen ser annonsen din, uavhengig om de klikker på annonsene eller ikke. Avhengig av hvor annonsene blir vist kan CPM variere fra rundt 20 til 200 kroner.
CPC-annonsering, “kostnad per klikk”:
Dette er en mye bedre løsning enn CPM-modellen.
Du tenker sikkert “hmm, hvorfor det?”
Jo, det er fordi du kun betaler når noen klikker på annonsen. MEN klikkprisen din kan være mye dyrere fordi det er en økt konkurranse på søkeord. Typisk områder man bruker CPC er Google Ads og Facebook, for å nevne noen.
CPL, kostnad per lead:
Du betaler bare for kvalifiserte leads, eller som man også kaller det - “potensiell kunde”.
Dette er uavhengig av klikk og visning. Prisen vil variere avhengig av hvilken kanal man bruker og er grunnlag for å optimere markedsføringsaktivitetene.
Sjekk ut blogg om salg og inbound her
CPA, kostnad pr handling:
Med denne modellen betaler du vanligvis kun for et fullført salg. Du betaler en avtalt pris per ønsket handling. Handling kan for eksempel være et kjøp eller et utfylt skjema. Mange bruker denne modellen da det gir god forutsigbarhet og er en klar favoritt blant nettbutikkeiere.
CPL vs CPA:
Du skal være forsiktig når du velger mellom CPL- og CPA-modellene. CPL-annonsering er mer passende for deg som vil markedsføre mot sluttbruker. CPA- annonsering retter seg mot å få noen til å gjøre en spesifikk handling, som for eksempel et fullført kjøp.
Det er viktig å bygge kampanjene dine strategisk, velge riktig annonseformat, plattform, spisse dem mot riktig målgruppe og selvfølgelig opprette en annonse som vil treffe målgruppen din.
Performance Marketing er resultatdrevet og er fint for deg som vil ha kontroll, måle resultater og ha friheten til å optimalisere.
Håper dette var til hjelp, og ikke nøl med ta kontakt for en uforpliktende prat.