Det er underlige tider. Nesten over natten er alt snudd på hodet. Hjemmekontor. Stengte skoler og barnehager. Tomme kjøpesentre. Tonnevis av usikkerhet. Så hvordan skal en stakkars markedsfører forholde seg?
Innse at alt annet er viktigere
Det første du må minne deg selv om er at det meste av det du vanligvis bruker penger på å kommunisere, er relativt uinteressant for dem der ute. Folk flest, og dine målgrupper, er opptatt av helt andre og viktigere ting for tiden. Med andre ord; dette er ikke tiden for tunge eksterne aktiviteter. Det er ingen som løper og kjøper akkurat nå. Det er færre som slår til på gode tilbud, uansett hvor grenseløst gode de måtte være.
Det er lov å kommunisere med omverdenen fremdeles, men det bør gjøres med omtanke for både folk og andre virksomheters situasjon. Hvis ikke risikerer du å bli et forstyrrende, for ikke å si irriterende, element i en hverdag som for mange er vanskelig nok allerede.
Det er lov å vedlikeholde merkevaren
Selv om tiden ikke inviterer til store lanseringer, salgskampanjer og liknende, betyr ikke det at du skal stenge ned enhver aktivitet. Det er lov å sørge for at merkevaren ikke går i glemmeboken. Det er lov å minne om sin eksistens. Og jada, det er lov å selge. Stenger du ned alle aktiviteter, vil det bli desto tyngre å komme tilbake igjen når alt er tilbake til det normale. Stikkordene er ydmykhet og respekt for tiden vi er inne i, uansett hva du velger å gjøre.
Hva bør du ellers gjøre?
I tillegg til det selvsagte, som er å følge myndighetenes retningslinjer i alt du foretar deg, bør du utvise stor aktsomhet i alt som handler om ekstern (og intern) kommunikasjon.
Vær forsiktig med humor og ironi, la unnskyldningene sitte løst om du skulle trå feil. Utvis empati og forståelse for at andre kan ha det vanskelig selv om din virksomhet klarer seg bra.
Sjekk alle dine aktiviteter og kampanjer, pågående og planlagte. Se kritisk på alt. Er du i tvil, trekk dem eller gjør forandringer. Vedlikehold merkevaren og relasjonene til kundene, men gjør det på en måte som du kan stå for, også når krisen er overstått.
Les også denne: God kommunikasjon- like gammelt som mennesket
Kanskje er det tid for å vende blikket innover?
Det er vanskelig å komme gjennom med reklamebudskap i betalte kanaler nå som alt fokus i mediene handler om å håndtere den akutte krisen. Alle jobber hardt for å holde hjulene i gang, og digitale kanaler og verktøy benyttes som aldri tidligere.
Mange markedsførere vil nedskalere, avlyse eller utsette aktiviteter. Kanskje er det nettopp nå man skal bruke anledningen til å se med et kritisk blikk på virksomhetens egne, nære kanaler?
Nå er det spesielt viktig å sørge for å gi kundene mulighet for å nå deg digitalt, finne dine varer og tjenester gjennom søk, og få hjelp til å gjøre vurderinger digitalt når vi nå ikke kan møtes fysisk.
Nå handler det mer enn noen gang om å sette seg inn i kundenes situasjon, forstå hvordan kundereisen og kjøpsreisen endrer seg, og tilpasse seg dette.
I stedet for å kjøre på med “løp og kjøp” eller “fulle lagre og store rabatter”, kan det være mer fornuftig å ha fokus på å inspirere, bidra til å øke kunnskap og forståelse og være til hjelp for dine kunder.
I vår verden er dette sammenfallende med filosofien og virkemåten til Inbound marketing. Skape godt og relevant innhold som bidrar til å gi målgruppene dine den informasjonen de trenger for å gjøre sine valg.
Nå finnes det tid. Nå finnes det ressurser. Både hos deg og hos selskapene som kan bidra til å styrke deg digitalt.
Bygg grunnmuren nå
Bygge eller forsterke – kall det hva du vil. Hvis du gjør grunnarbeidet nå, står du klar til å bygge videre når vi, forhåpentligvis om ikke lenge, kan returnere til normalsituasjonen.
Bruk ressursene nå på å bygge videre på bedriftens organiske synlighet. Bygg tillit, vis at du virkelig vil det beste for dine kunder med god historiefortelling, digitale presentasjoner, how-to- videoer, for å nevne noe.
Mulighetene er mange, og det er lov å bruke dem. Og kanskje kan du gå ut av krisen med et nytt og forsterket fundament for videre markedssatsing.