Det er snart tid for Halloweenfeiring igjen. Det er delte meninger om denne nye tradisjonen som har kommet for fullt de senere årene, men det er liten tvil om at den er her for å bli.
Enhver dag som skiller seg fra hverdagen egner seg godt til å bruke i markedsføring. Vi har plukket ut noen favoritter nedenfor.
Burger King
McDonalds og Burger King konkurrerer om de samme kundene og i sin marketing går de ofte etter hverandre. For et par år siden lanserte Burger King kampanjen #ScaryClownNight rundt Halloweentider.
Kampanjen bruker en klovn som er svært lik McDonalds maskott, Ronald McDonald.
Payoffen “Come as a clown, eat like a King.” er godt tenkt ut. Burger King fristet med at de første som kom til restauranten utkledd som klovn fikk gratis burger.
IKEA
En av de beste og skumleste filmene jeg vet er Stanley Kubricks filmatisering av Stephen Kings "The Shining".
Det synes tydeligvis IKEA også da de laget en reklamefilm basert på en av scenene som viser en ung gutt (Danny) som sykler på trehjulssykkelen sin gjennom et IKEA-varehus.
Trenger du en oppfrisker så finner du originalscenen her:
GEICO
Det amerikanske forsikringsselskapet GEICO laget denne herlige parodien på skrekkfilmer for noen år siden:
Har du sett noen gode Halloweenkampanjer? Del dem gjerne med oss.