En overskrift eller tittel er kanskje det viktigste en digital tekstforfatter eller webredaktør skriver. Overskriften skal ikke bare synes på nettsiden din, den skal selge innholdet ditt i søkeresultater og i sosiale medier.
Overskriften er en invitasjon inn i din verden, og mottakeren får svært mange slike invitasjoner. Har du tenkt over hvor mange overskrifter du selv eksponeres for daglig? For å ha et håp om at de riktige leserne faktisk skal lese tekstene dine må overskriften sitte. Derfor har vi samlet 9 gode råd for deg som vil skrive bedre overskrifter.
1. Gjør research og bestem deg for et nøkkelord
Ved å benytte Google Analytics og andre innsiktsverktøy kan du sannsynligvis finne ut noe om hva som fenger ditt publikum. Hva har fungert tidligere? Hvilke innlegg har fått flest klikk, og hva har titlene til felles? Hvilke overskrifter har fungert i søk, og hvilke har fungert på Facebook? Hvilke får flest klikk fra de som allerede er inne på nettsiden din? I Googles søkeresultat (SERP) kan du også se hvilke overskrifter som ranker på det tema du vil skrive om. Hvordan kan du gjøre dine bedre?
2. Begynn med å lage en arbeidstittel
En arbeidstittel er ikke det samme som et tema. Et tema er overordnet og generelt, og kan for eksempel være “lønnsom oppussing”. En tekstforfatter kan velge å bruke dette temaet på utallige måter.
En arbeidstittel er derimot spesifisert og avgrenset, og tar utgangspunkt i en definert målgruppe. Arbeidstittelen bør inneholde nøkkelordet du vil konsentrere deg om.
Som regel skal en tittel løse et problem eller tilby ny innsikt.
- Slik budsjetterer du oppussingsplanene
- Din guide til lønnsomme oppgraderinger før boliggsalg
- Slik sparer du penger når du pusser opp badet
Arbeidstitler trenger ikke være perfekte, men de bør være spesifikke nok til å ta teksten din i riktig retning.
3. Vær personlig
Hvis det er mulig, vær personlig i kommunikasjonen. Bruk gjerne ord som du og deg, og bygg en relasjon til leseren. Et annet virkemiddel for å bli mer personlig er å stille et spørsmål i overskriften. Da “tvinger” du mottakeren til å ta stilling til ditt tema, og forhåpentligvis trigger du nysgjerrigheten deres nok til at de klikker seg inn på saken.
Personlig relevans går aldri av moten ifølge BI-forskning på hva vi klikker på. Et personlig spørsmål viste seg å kunne øke klikkraten med opp mot 170 %.
4. Fortell hva du skal fortelle
Når det kommer til titler er det viktig å være både konkret og korrekt. Ikke lov bort ting du ikke kan holde, og la overskriften være sann mot innholdet du leverer. En metode som i følge Hubspot er effektiv for å skape klikkbare overskrifter er å tydeliggjøre hva slags materiell man kan forvente dersom man følger linken, for eksempel (podcast) (intervju) eller (videoguide).
5. Bruk (odde)tall!
SEO-guruen Neil Patel anbefaler å bruke tall i overskrifter der det passer seg, og aller helst bør det være oddetall! I følge marketingguruen elsker hjernene våre tall fordi de hjelper oss å organisere informasjon, og oddetall skal ifølge ekspertene være lettere å legge merke til og enklere å huske. Vi ser også ofte at gode digitale tekstforfattere bruker årstall i overskriftene sine, det er fordi det funker!
6. Gjør det sexy!
I reklamebransjen snakkes det mye om å gjøre det sexy, og det gjelder overskrifter også. Vi har faktisk noe å lære av tabloidavisene som er flinke til å måle klikkbarhet og derfor bruker ord som leserne tenner på.
Selv om man er konkret og korrekt bør man gjerne forsøke å ha det litt gøy med overskriften. Neil Patel anbefaler alltid å bruke adjektiver i overskriftene. Allitterasjon, eller bokstavrim er en annen enkel metode som gjør overskriften mer synlig. Kulturelle referanser eller spektakulære ord kan gi den samme stoppeffekten. Men for all del, ikke overdriv.
7. Forsøk å tilpasse tittelen både for søk og sosiale medier
Forsøk å plassere nøkkelordet ditt så tidlig som mulig i overskriften, og hold den under 70 tegn slik at hele vises i SERP. Med litt trening blir du flink til å gjøre lange setninger kortere og lettere å fordøye. 8 ord skal ifølge mange eksperter være helt idéelt.
8. Vektlegg kostnadsbesparelser
Alle er interessert i å tjene penger, spare penger eller få noe gratis. Punktum.
9. Involver en kollega
Når du har raffinert arbeidstitlene dine ved hjelp av tipsene vi har gitt deg er det på tide å drøfte dem med en kollega. En annen person som ser forslagene med friske øyne ser kanskje noe du ikke ser, og kan foreslå en vri du ikke har tenkt på. Overskrifter er så viktige for innholdsstrategien at man som hovedregel alltid bør være flere med i prosessen.
Lykke til!
Les også vår ressursside om Inbound marketing