Ipsos kartlegger jevnlig nordmenns bruk av sosiale medier, og nå er tallene fra Q2 her.
Facebook: Er som forventet fremdeles størst. Nær tre og en halv million nordmenn har en profil på plattformen og kvinner er overrepresentert i alle alderstrinn. Bruken er stabil sammenlignet med forrige periode. De godt voksne kvinnene er mest engasjert.
Les også: Slik lykkes du med Facebook i 2019

Instagram: Instagram har flest brukere mellom 18-39 år, hvor 75 % av de bruker tjenesten daglig. Hele 91 % av kvinner mellom 18 og 29 har profiler. 30 % av kvinnelige brukere følger mat, kleskjeder interiør og selvfølgelig influensere.
Les også: Om estetiske uttrykk, Instagram og visuelle løsninger

Snapchat: Nest størst men med en ørliten tilbakegang fra forrige periode (-2%). 2 549 000 har en profil. 62 % av de yngste kommuniserer direkte med venner på Snapchat.
For øvrig registrerer vi en høy etterspørsel etter annonsering på Snapchat, og våre mest erfarne Snapchat-annonsører høster gode resultater på sine kampanjer. Snapchat har fremdeles en relativt lav kost sammenlignet med Facebook og Instagram, og kanalens egenart byr på endeløse kreative muligheter. Kanskje er det derfor Snapchat-aksjen stiger til værs?

LinkedIn:
I likhet med Twitter har LinkedIn en overrepresentasjon av mannlige brukere. 4 av 10 under 40 har en profil her. Menn bruker gjerne LinkedIn til å kommunisere med sitt nettverk og de deler lenker andre har lagt ut. Bruken er høy blant de som har husstandsinntekt på over en million: 78 % av dem bruker LinkedIn månedlig eller oftere.
LinkedIn er ofte en undervurdert kanal for B2B-markedsføring og senest forrige uke relanserte de sin Campaign Manager med nye målsetinger for kampanjer som skal gjøre det enda mer effektivt for markedsførere å drive trafikk, konverteringer og tiltrekke seg talenter.

Hele målingen til IPSOS finner du her!
Se vår komplette guide til Facebook-markedsføring