Henrik Ibsens ofte siterte visdomsord kan også fungere som en treffende beskrivelse på den tidsklemma som mange av oss faktisk opplever på jobben. Intensjonene er ofte gode. Viljen til å få det gjort likeså. Men så var det dette med tiden da, som liksom aldri helt strekker til. Alle møtene som skal gjennomføres, alle aktivitetene som skal planlegges. Alt som kommer opp ad hoc og som må tas tak i og prioriteres, fremfor det man egentlig hadde planlagt å skulle få utført. Så når skal en stakkar da få tid til å faktisk gjøre det?
Mange har laget teknisk gode nettsider, ulike digitale løsninger og lansert fortjenestefulle apper. Gruppert alle sine varer og tjenester der de hører hjemme. Fått orden på organisasjonskartet. De kan til og med ha en løfterik visjon, gode verdier, og en omforent strategi som er nedfelt i en kommunikasjonsplan. Noen få har til og med fått lagt ut brukbar informasjon om sine tjenester og produkter. Men det gjelder langt fra de fleste. Her mangler det ofte mye på innholdssiden.
Websidene, facebook og youtube mangler jo innhold! For ikke å snakke om kundemagasiner, årsmeldinger, brosjyrer og DMer. Noen må jo skrive og ta bilder å intervjue folk, å avstemme og forankre budskapet hos ulike ledere og avdelinger, å få lagt inn alt det som vi skal kommunisere. Og sidene skal leve. Hvordan får vi til det?

Inntrykket fra mange markedsføringskanaler er at innholdet fort kan bli statisk. Man har liksom gjort det en gang. Så er det ferdig. Websidene var jo nye i fjor. Da lanserte vi også ny facebookprofil og ny logo. Nå er vi ferdige. Eller?
De ulike markedsføringskanalene og bedriftssidene som lever er de beste. Der kundene stadig kan finne noe nytt, aktuelt og interessant. Gjerne lekent og humoristisk. Men med en seriøsitet og troverdighet og saklighet i det som kommuniseres. Bygget på kunnskap om bedriften, produktene, tjenestene og markedet. En kommunikasjon som kan fylle de forventninger som er skapt hos kunden og som er realistiske og avstemte i forhold til det vi kan levere. Blir det for stort gap mellom kundens forventning og det som faktisk blir levert, eller for stort gap mellom den historien som vi forteller om oss til den vi faktisk er, så mister vi tillit. Tillit tar det som kjent lang tid å bygge opp og kort tid å rive ned. Vi må med andre ord gjøre som Petter Stordalen har lært oss; Å selge de bæra vi har.
God kommunikasjon må derfor ta hensyn til disse faktorene. God kommunikasjon må bygges opp om visjon, verdier, strategi og markedsplaner. Kunnskaper om bransjen og markedet.
Så kan vi starte med å finne de gode historiene. For det er det det handler om. God innholdsmarkedsføring er jakten på de gode historiene som selger og markedsfører virksomheten på den best mulige måten. Flere gode historier gjerne om mange varer og tjenester og produkter og mennesker, gjerne fra flere ulike avdelinger, som til sammen forteller den gode historien om bedriften. De gode kundecasene. Den greie og enkle informasjonen om produktene slik at kundene har verdifull nytte av å bruke nettopp din markedskanal.
Markedskanalene våre må derfor fylles med aktuelt innhold. Det gjelder på de digitale plattformer så vel som på print. Innholdet må være dynamisk. Innholdet må leve. Godt innhold bygger gjerne på erfaring og kunnskap og evner og ferdigheter. Godt innhold har også mening. Godt innhold har en verdi for kunden. Godt innhold kan selge. Godt innhold kan bygge omdømme. Godt innhold kan skape lojale kunder. Godt innhold kan bygge gode relasjoner. Godt innhold kan rekruttere flere kloke hoder til nettopp din virksomhet. Godt innhold kan avverge tap av tillit.
Resten er opp til en god penn.
Den har vi.